نوروز ۱۴۰۱ و تکاپوی ستاد خدمات سفر گناوه

در آستانه نوروز ۱۴۰۱ ، مسئولان ستاد تسهیلات خدمات سفر گناوه به تکاپو افتادند تا با برنامه ریزی مناسب به گردشگران و هموطنانی که از اقصی نقاط کشور وارد این شهرستان می شوند، خدمات ارایه دهند. در حالی که نوروز سال ۹۸های و ۹۹ برخلاف همه سال‌های گذشته بخاطر شیوع ویروس کرونا ، باعث شد […]

در آستانه نوروز ۱۴۰۱ ، مسئولان ستاد تسهیلات خدمات سفر گناوه به تکاپو افتادند تا با برنامه ریزی مناسب به گردشگران و هموطنانی که از اقصی نقاط کشور وارد این شهرستان می شوند، خدمات ارایه دهند.

در حالی که نوروز سال ۹۸های و ۹۹ برخلاف همه سال‌های گذشته بخاطر شیوع ویروس کرونا ، باعث شد تا امکان سفر برای هموطنان به حداقل ها برسد، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که  نوروز ۱۴۰۱ متفاوت از دو سال اخیر، با توجه به نیاز مبرم آحاد جامعه برای تلطیف شرایط روحی و روانی خود و  اضطراب‌های اجتماعی شکل‌گرفته ناشی از همه‌گیری کرونا، شاهد افزایش بیشتر تقاضای سفر نسبت به ایام نوروز پیش از آغاز همه‌گیری کرونا به مقاصد مختلف گردشگری کشور باشیم.

اگرچه هموطنان منتظر تصمیم ستاد مقابله با کرونا در مورد شرایط مسافرت در ایام نوروز هستند اما در یکی دو ماه اخیر به‌موازات کاهش محدودیت‌های کرونا در تعطیلات منتهی به آخر هفته، حجم انبوهی از هموطنان  اقدام به سفر کردند که شهرستان گناوه از آن مستثنی نبود.

بندر گناوه در جنوب غربی کشور که سال‌ها است، بازار، ساحل و دریای آن توانسته گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود بکشاند، در ۲ ماه اخیر نیز با بهبود شرایط کرونایی، خیل عظیمی از هموطنان را پذیرا بوده است.

از  پاییز ۱۴۰۰ که با افزایش تزریق واکسن های  اول، دوم و سوم در کشور و بویژه استان بوشهر به شرایط خوب و مطلوبی دست یافتیم، بندر گناوه نیز با تغییر رنگ از قرمز به آبی، ساحل و بازار آن با انبوه مسافران روبرو شد.

در یکی دو ماه اخیر با حضور گسترده گردشگران از نقاط مختلف کشور به گناوه، مسئولان ستاد خدمات سفر نوروزی این شهرستان را واداشت تا برنامه ریزی لازم برای خدمات رسانی هرچه بهتر به هموطنان را در نوروز ۱۴۰۱  در دستور کار خود قرار دهند.

 ستاد خدمات سفر گناوه در یک ماه اخیر چندین نشست برگزار کرده است و کمیته هایی در این زمینه  تشکیل شده تا بر اساس شرح وظایف فعالیت کنند.

از آنجا که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، در جلسه اخیر با مسئولان ستاد تسهیلات خدمات سفر گناوه اظهارداشت: این شهرستان را به عنوان شهر گردشگری در کشور معرفی کرده تا برند گردشگری این استان  شود، مردم و مسئولان گناوه نیز از مسئولان ستاد خدمات سفر استانی  انتظار دارند در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱  برای خدمات رسانی شایسته به گردشگران نوروزی از این شهرستان حمایت و مساعدت جدی کند.

به گفته فرماندار گناوه ، این شهرستان باتوجه به پیش بینی های صورت گرفته در تعطیلات نوروز آینده بیشترین حجم گردشگر را به خود اختصاص خواهد داد و نیاز است برای خدمت رسانی مناسب به آنها، ستاد تسهیلات سفر استانی از ستاد این شهرستان حمایت و پشتیبانی کند.

محمدتقی صفری در جلسه اخیر ستاد تسهیلات خدمات سفر گناوه افزود: این شهرستان در تعطیلات نوروز سال آینده در صورت اعمال نشدن محدودیت های کرونایی با خیل عظیم گردشگران هموطن مواجه خواهد شد که خدمات رسانی به آنها باتوجه به زیرساخت های موجود در این شهرستان امکان پذیر نیست و جوابگو نخواهد بود.

وی از  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خواست ، ستاد خدمات سفر گناوه را در طول تعطیلات نوروز حمایت و پشتیبانی کند.

فرماندار گناوه در این جلسه اگرچه یکی از نیازهای مسافران و گردشگران در نوروز را فراهم بودن سرویس های بهداشتی عنوان کرد اما گفت:  با جمعیت زیادی که وارد این شهر خواهد شد هرچه ایجاد شود جوابگو نیست و در این زمینه از ستاد استان درخواست داریم سرویس های سیار تامین کند.

وی  از ادارات این شهرستان که  دارای مهمانسرا است خواست تا  نسبت به پاکسازی آنها اقدام کنند تا در اختیار میهمانان نوروزی که فرمانداری معرفی خواهد کرد، قرار گیرد.

فرماندار گناوه ادامه داد: مدیریت بر خانه‌های مبله، استقرار نانوایی، اورژانس و هلال احمر و نمازخانه در کنار ساحل، تامین آرد نانوایی‌ها، موادغذایی ضروری، نصب علایم راهنمایی و رانندگی در داخل و درون شهر، برپایی گشت تعزیرات، تامین آب و روشنایی از دیگر نکاتی است که باید در تعطیلات نوروز برنامه ریزی و فراهم شود.

  دبیر ستاد تسهیلات خدمات سفر گناوه  هم گفت: براساس دستورالعمل ستاد خدمات سفر با موضوع ” مدیریت و برنامه ریزی سفرهای مسئولانه در نوروز ۱۴۰۱” که به این اداره ابلاغ شده است، ستاد این شهرستان پس از ۲ سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا دوباره فعال و تاکنون چندین جلسه برگزار شده است.

حمزه بهاگیر با اعلام  تشکیل ۱۲ کمیته تخصصی ستاد خدمات سفر در این شهرستان ، افزود: در این ارتباط به منظور استقبال و خدمات دهی به هموطنان در ایام تعطیلات نوروز، کمیته های تخصصی شامل خدمات حمل و نقل، امدادونجات، انتظامی امنیتی و ترافیک شهری، نظارت و تنظیم بازار، هماهنگی امور شهرداری ها و دهیاری ها، برنامه ریزی و آمار، اسکان و رفاه، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، بهداشت، سلامت و محیط زیست، اطلاع رسانی، فرهنگی و فضای مجازی تشکیل شده است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه شهرستان گناوه در طول سال و بویژه ایام نوروز شاهد حضور شمار زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی تا قبل از شیوع ویروس کرونا بود، تدابیر و تمهیدات لازم برای  اجرای دستورالعمل ابلاغی در نوروز ال آینده اندیشیده شده است.

شهرداری های گناوه و بندرریگ پیشقدم در ارایه خدمات به هموطنان

شهرداری های گناوه و ریگ که بیشترین بار خدمات دهی را در تعطیلات نوروز برعهده دارند،  تلاش و همت خود را بکار بستند تا به نحو شایسته بتوانند میزبانی خوبی از هموطنان داشته باشند.

شهردار گناوه اظهار می دارد: به منظور خدمات دهی به هموطنان، تاکنون با برگزاری پنج جلسه ۱۵۰ مصوبه در زمینه های مختلف گذرانده است.

جواد رستمی، برگزاری مانور آمادگی نیروهای آتش نشانی در زمان بروز حوادثی نظیر آتش سوزی را در نقاط مهم ازجمله بازار یکی از برنامه های مهم شهرداری تا قبل از شروع تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ اعلام کرد.

وی ادامه می دهد: اگر چه ماشین آلات شهرداری برای فعالیت در ایام نوروز آماده شده  است اما باتوجه به ورود شمار زیاد گردشگر و مسافر نیازمند حمایت و افزایش وسایط نقلیه از دیگر ارگان‌ها هستیم.

رستمی رنگ آمیزی دیوارها، کاشت نهال در بلوارها و خیابان های شهر، فراهم کردن پارکینگ خودروها، سرویس های بهداشتی و روشنایی و نورپردازی خیابان های ساحلی و بکارگیری ۱۵۰ نیرو  را از عمده  برنامه های پیش بینی شده  برای پذیرایی از میهمانان نوروزی دانست و گفت: اجرای برنامه های فرهنگی در کنار مجموعه سپاه در ساحل نیز در ایام نوروز درنظر گرفته  شده است.

  شهردار گناوه، امکان خدمات دهی کامل و شایسته به هموطنانی که وارد این شهر می شود را سخت و دشوار دانست و خواستار همکاری و همیاری تمامی ادارات در این زمینه شد.

شهردار بندرریگ هم از آمادگی این بندر برای پذیرایی از هموطنان در ایام نوروز خبر داد و گفت: برای خدمات دهی مناسب به گردشگران و مسافران بتازگی جلسه ای باحضور بخشدار برگزار و سازوکارهای لازم برای استقبال از هموطنان درنظر گرفته شد.

محمد حجی افزودد: آسفالت ۳۰ هزار مترمربع ورودی و معابر شهر، ساماندهی شهرک امام علی (ع)، تامین سرویس های بهداشتی ، فضاسازی مناسب و کاشت چندین اصل نهال در نقاط مختلف شهر در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی گناوه هم برقراری نظم و امنیت را در ایام نوروز  از موارد مهم دانست که در دستور کار قرار داده است و گفت: در این ارتباط باتوجه به حجم زیاد مسافر به شهرستان، ضمن  تامین نیرو از استان، گشت های سیار برپا و ۱۳ کانکس در نقاط مهم شهر ازجمله خیابان ساحلی استقرار خواهد یافت.

سرهنگ حسین احمدی ، از تصمیم برای روان شدن ترافیک در میدان مرکزی شهر از جمله خیابان طالقانی و بسیج در نوروز خبر داد و گفت: در این ارتباط  برای موتورسیکلت هایی که در این دو خیابان پارک می کنند، پارکینگ در نظر گرفته شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه شرایط کنونی ویروس کرونا را در مقایسه با بهمن امسال روند کاهشی دانست و اظهار داشت: تعداد بیماران سرپایی در نیمه دوم بهمن ۵۴ مورد بوده است اما تا هفتم اسفند به ۲۰ نفر تقلیل یافت و اگر مردم  پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، باز هم این آمار کاهش خواهد یافت.

عصمت حیدری ، می گوید: با نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز ، فعالیت‌های کارشناسان بهداشت محیط این شبکه تشدید خواهد شد و در این ارتباط طرح ضربت بسیج سلامت نوروزی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی اظهار می دارد:  در اجرای طرح ضربتی بسیج سلامت نوروزی، کارشناسان  در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز از همه صنوف عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی بازدید خواهند کرد و در صورت هرگونه تخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

منبع خبر