همگرایی سازمان منطقه آزاد قشم با شهرداری های جزیره برای ارتقای خدمات شهری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک این سازمان با شهرداری سوزا از همگرایی با شهرداری های جزیره برای ارتقای خدمات شهری و آغاز دور جدید همدلی ها در سرزمین آب و آفتاب خبر داد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، این مطب […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک این سازمان با شهرداری سوزا از همگرایی با شهرداری های جزیره برای ارتقای خدمات شهری و آغاز دور جدید همدلی ها در سرزمین آب و آفتاب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، این مطب را افشار فتح الهی در آیین امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک در حوزه های مرتبط با وظایف شهری به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بیشتر در انجام وظیفه و ارایه خدمات به قشموندان و جلوگیری از دوگانگی در انجام وظایف، بین سازمان منطقه آزاد قشم و شورای اسلامی و شهرداری شهر سوزا عنوان کرد.

وی گفت: تفاهم نامه با شهرداری سوزا همسو با تفاهم نامه پیشین با شهرداری قشم، جهت تقسیم مسئولیت با شوراها و شهرداری ها و ارائه خدمات بهتر به شهروندان به امضا رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با تعامل و هماهنگی میان سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری و شورای اسلامی شهر سوزا، قطعا بسیاری از مشکلات ساکنان این شهر با سرعت بیشتری حل خواهد شد.

فتح الهی افزود: دوران نگاه های تقابلی که در دوره های پیش وجود داشته به پایان رسیده و امیدواریم در دوره جدید با تعامل و هم افزایی، شاهد توسعه و بهبود کیفیت زندگی ساکنان جزیره باشیم.

به گفته وی؛ در دولت آیت الله رئیسی که افتخار مردمی بودن و از جنس مردم بودن را دارد؛ حل مشکلات ساکنان بخش های مختلف جزیره با همکاری سایر دستگاه ها، اقدامی مثبت است که موجب امیدآفرینی در قشم می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ادامه دار بودن روند تهیه تفاهم نامه برای سایر شهرها، افزود: سازمان منطقه آزاد قشم آمادگی دارد تا برای استفاده از ظرفیت های موجود در شهرهای جزیره، بسیاری از اختیارات به شوراها و شهرداری ها واگذار کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با هدف گذاری صحیح و همت مجموعه شهرداری و شورای شهر سوزا و با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم، می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

فتح الهی مقابله با تخلفات ساختمانی و تصرف غیرقانونی به اراضی، رعایت ضوابط ساخت و ساز استاندارد و رعایت اصول شهرسازی مطابق طرح جامع و تفصیلی شهر قشم را برای اجرای صحیح تفاهم نامه دارای اهمیت دانست.

وی با اشاره به وضعیت پروژه جاده ساحل جنوبی قشم، تصریح کرد: خوشبختانه با هماهنگی میان سازمان منطقه آزاد قشم و قرارگاه خاتم، پروژه جاده ساحل جنوبی قشم با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع برخی مشکلات، پروژه جاده ساحل جنوبی در کوتاه ترین زمان ممکن و حتی پیش از زمان تعیین شده به پایان برسد.

براساس این گزارش، طبق بندهای این تفاهم نامه اختیارات سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه صدور پروانه کسب و پیشه، پروانه ساختمانی، مجوز تعمیرات و گواهی پایان کار ساختمانی مطابق با ضوابط و کاربری های طرح تفصیلی مصوب در محدوده تعیین شده به شهرداری سوزا تفویض شد.

همچنین شهرداری سوزا پیش از صدور مجوزهای ساختمانی، می بایست نسبت به استعلام مالکیت به روز ملک از مدیریت املاک و مستغلات سازمان اقدام کند.

این تفاهم نامه طی آیینی به امضای «افشار فتح الهی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، «محمد قدسی» معاون فنی و زیربنایی این سازمان از یک طرف و «عبدالله تشه» شهردار سوزا از طرف دیگر، رسید.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع خبر