هوشمند “پارک” کنید

مدتهاست که نبود جای پارک برای خودرو به یک کابوس به خصوص در معابر شلوغ و مرکزی شهر تبدیل شده است، کابوسی که نهایتا به پارک دوبل یا بیشتر و یا نشاندن همراه در داخل خودرو و… می انجامد. مدیران شهری برای حل معضل جای پارک خودرو طی این سالها بارها و بارها آزمون و […]

مدتهاست که نبود جای پارک برای خودرو به یک کابوس به خصوص در معابر شلوغ و مرکزی شهر تبدیل شده است، کابوسی که نهایتا به پارک دوبل یا بیشتر و یا نشاندن همراه در داخل خودرو و… می انجامد. مدیران شهری برای حل معضل جای پارک خودرو طی این سالها بارها و بارها آزمون و خطا کردند و از خلق شغلی تحت عنوان پارکبان تا نصب پارکومترها اجرا شد؛ اما هیچ کدام تا کنون نتوانسته مشکلات جای پارک خودرو در تهران را حل کند.

بعد از تجربه‌های متعدد در ساماندهی پارک حاشیه‌ای، حالا مدیریت شهری جدید خبر از اجرای فاز جدیدی از طرحی می‌دهد که مدت‌هاست به صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرا شده و آنهم طرح “ساماندهی پارک حاشیه‌ای به روش احصا پلاک خودرو و پرداخت هوشمند هزینه‌ها” است، “علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسمی از آغاز نهضت پارکینگ سازی در تهران گفته و ابراز امیدواری کرده است که “با ساخت پارکینگ می‌توانیم فضاهای عمومی شهر را آزاد کنیم؛ چرا که محل ایستادن خودروها و پارک حاشیه‌ای آنها را باید ساماندهی کنیم و ظرفیت پارک حاشیه‌ای را آزاد کنیم تا همه مردم بتوانند عادلانه از فضای حاشیه‌ای کنار خودرو استفاده کنند و باید  این اطمینان را به مردم بدهیم که بتوانند از قبل جای پارک خودروشان را به صورت هوشمند رزرو کنند که به زودی اتفاقات خوبی در زمینه پارک خودرو در تهران رخ می‌دهد.”

پس از آن مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز یکی از معضلات جدی شهروندان تهرانی را “جای پارک” دانست که با افزایش چشمگیر خودروی شخصی و تردد شهروندان در برخی معابر و محلات شهر تهران به بحران تبدیل شده است و گفته بود: بر همین اساس در دوره جدید مدیریت شهری این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا با یک فناوری جدید و بهره گیری از هوشمندسازی این کار انجام شود. در حقیقت در بستر سامانه های IT ساماندهی پارک حاشیه ای انجام می شود. در همین راستا مقرر شده در ۱۴ منطقه تهران این اقدام محقق شود.

مدیران ارشد شهری در حالی در مورد ساماندهی فضای پارک خودرو سخن می گویند که جزئیات آن را بیان نکردند، البته معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است که ” ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای برای سالجاری در دستور کار شهرداری قرار دارد”.

عمار سعیدیانفر در مورد آخرین وضعیت ساماندهی پارک حاشیه‌ای  وچرایی اجرای این طرح می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل ساماندهی پارک حاشیه‌ای این است که این امتیاز به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود، چراکه برخی افراد از فضای پارک خودرو به صورت رایگان و به مدت طولانی استفاده می‌کنند و این سبب می‌شود که دیگران نتوانند از این جای پارک بهره‌مند شوند. با وجود اینکه مدیریت پارک حاشیه‌ای می‌تواند موجب ایجاد درآمد برای مدیریت شهری شود؛ اما دقت داشته باشید که این درآمد تماما صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود. پس به عبارتی دیگر  مدیریت پارک حاشیه‌ای به نفع همه مردم است.

وی با اشاره به مبانی قانونی کنترل و نظارت بر پارک حاشیه‌ای ادامه می‌دهد: در ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات به صراحت قید شده است که شهرداری‌ها مجاز هستند در شبکه معابر پرترافیک و در مکان‌هایی که ممنوعیت توقف نداریم، با روش و ابزارهای مختلفی برای توقف‌های بالاتر از نیم ساعت در محدود زمانی ۷ صبح تا ۲۱ شب حق توقفی در نظر بگیرند که این نرخ بر اساس مصوبه شورای شهر و تأیید وزارت کشور قابلیت اجرا دارد و عدم پرداخت نرخ تعیین شده به عنوان “توقف ممنوع” محسوب می شود که برابر قانون جریمه تعیین می شود.

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون از روش‌های مختلف کنترل پارک حاشیه‌ای از جمله نصب پارکومتر تا استقرار پارکبان استفاده شده است، می‌افزاید: آخرین روشی که در این زمینه اتخاذ شده است، استفاده از خودرو برای کنترل این فضا بود که برای سال جاری به ازای هر نیم ساعت تا ۲ ساعت، ۱۶۰۰ تومان مشخص شده و پس از ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت، ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است این درحالی است که یک ساعت نخست رایگان است. البته این رقم در زون های مختلف تعیین شده ولی با توجه به اینکه هنوز مطالعات در خصوص قیمت نهایی زون های مختلف نهایی نشده، این عدد ثابت مبنای عمل است.

اتصال به “تهران من” و تبدیل عوارض به جریمه

سعیدیانفر در مورد کنترل پارک حاشیه‌ای توسط خودروهای دوربین دار نیز می‌گوید: خودروهایی هستند که به دوربین های پلاک خوان مجهزند که باید در هر نیم ساعت گردش داشته باشند تا توقف را ثبت کنند، این سیستم به سامانه “تهران من” متصل است و شهروندان می توانند در حساب کاربری “تهران من” خود، نسبت به شارژ حساب اقدام کنند و مبلغ پارک خودرو از این حساب کسر می‌شود؛ البته در صورتی که حساب کاربری شهروندان دارای شارژ مورد نیاز نباشد و در یک دوره زمانی خاص، این مبلغ پرداخت نشود، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به ضمانت اجرایی شدن این طرح و الزمات قانونی برای شهروندان به منظور پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای می‌افزاید: در ماده ۱۵، بحث جریمه تخلف پارک ممنوع مطرح شده بود؛ ولی اجرایی شدن آن نیازمند همکاری پلیس بود و متأسفانه در یک دوره‌ای عملا این جریمه اجرایی نشد و صرفا بحث عوارض مطرح بود و طبعا بخش قابل توجهی از شهروندان، الزامی به پرداخت عوارض احساس نکردند؛ پس سعی کردیم قبل از اجرایی شدن طرح، هماهنگی های لازم را با پلیس داشته باشیم و آنها نیز برای همکاری، اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه‌ای میان سازمان حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور تهران بزرگ منعقد شد.

ساماندهی ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای تا پایان سال

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تکلیف امسال ما هوشمندسازی ۱۲۰ هزار فضای پارک در شهر تهران است و برای مناطق ۲، ۶ و ۷ قراردادهایی در گذشته منعقد شده بود که بر اساس این قراردادها برای منطقه ۲، ۱۵ هزار و برای منطقه ۶ و ۷، ۲۰ هزار فضای پارک ساماندهی می‌شود، می‌گوید: اخیرا نیز برای منطقه ۳، ۱۱ و ۱۲ مزایده‌ای برای ۲۱ هزار جای پارک و همچنین برای سایر مناطق شهر تهران نیز در سال جاری برنامه‌هایی تدوین شده و در مناطق ۱، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۷ شهر تهران در حال آماده سازی برگزاری مزایده هستیم تا به سرعت به انعقاد قرارداد برسیم.

به گفته سعیدیانفر، در مدل جدید سعی شده تا محدودیت‌ها کاهش یابد و مجری طرح می‌تواند به غیر از خودروهایی که باید به صورت گردشی، پلاک خودروها را ثبت کنند، از عوامل دیگری غیر از خودرو، مثل موتورسیکلت‌های مجهز به دوربین و یا عوامل پیاده یا حتی با دوچرخه، نسبت به ثبت پلاک خودروهای پارک شده استفاده کنند. در ضمن در مزایدات واگذاری مدیریت پارک حاشیه‌ای صراحتا عنوان شده است، شهرداری تهران از هر روش هوشمند پیشنهادی که با سیستم برداشت پلاک “تهران من” سازگار باشد، استقبال و استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث رزرو جای پارک در این طرح مدنظر است؟ اظهار می‌کند: رزرو جای پارک خودرو نیازمند فرهنگ‌سازی و اجرای پایدار طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای است که در فازهای بعدی نه تنها به دنبال رزرو پارک حاشیه‌ای هستیم؛ بلکه ‌طرحی را دنبال می‌کنیم که فضای پارک خالی را به راننده نشان دهد تا با اجرای این طرح جلوی ترافیک سرگردان در شهر را بگیریم.

منبع خبر