پایتخت چقدر در آشوب‌ها خسارت دید؟/ نادعلی: ۱۱۰۰ مخزن پسماند تخریب شد

یک سال از فعالیت مدیریت جدید شهری می گذرد. اقداماتی در خصوص ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهر تهران انجام شد و حدود ۲۱ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند. قرارگاه اجتماعی تشکیل و تاکنون خروجی خوبی داشته است. شهرداری تهران برای ایجاد نشاط اجتماعی در شهر برنامه دارد و اقداماتی هم صورت گرفته است. اقدامات […]

یک سال از فعالیت مدیریت جدید شهری می گذرد. اقداماتی در خصوص ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهر تهران انجام شد و حدود ۲۱ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند.

قرارگاه اجتماعی تشکیل و تاکنون خروجی خوبی داشته است. شهرداری تهران برای ایجاد نشاط اجتماعی در شهر برنامه دارد و اقداماتی هم صورت گرفته است. اقدامات خوبی توسط شهرداری تهران در بحث زائران اربعین در کربلا و هم در بحث جاماندگان اربعین درتهران انجام شد و کیفیت کار نسب به قبل بالاتر رفته بود.

در سال‌های اخیر به دلیل رشد نامتوازن و انبوه جمعیت مشکلاتی در بخش هویت‌بخشی شهر ایجاد شده  و قرار است این مشکلات برطرف شود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه آسیب های اجتماعی، اقدامات فرهنگی، ایجاد نشاط درجامعه، حوادث اخیر و ….  با علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یک سال از فعالیت مدیریت شهری می‌گذرد چه اقداماتی در حوزه اجتماعی در این مدت صورت گرفته است؟ یکسری عقب‌ماندگی‌ها و ترک فعل‌ها از دوره قبل وجود داشت بفرمایید برای رفع مشکلات چه کارهای انجام شد؟

قرارگاه اجتماعی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل شد/

بیش از یک سال از عمر مدیریت ششم شهری می‌گذرد. یکی از اولویت‌های اصلی در این دوره مدیریت شهری بحث فرهنگی و اجتماعی بود. دوستان در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و همچنین سازمان فرهنگی هنری زحماتی کشیدند. برخی عقب‌ماندگی‌ها و ترک فعل‌ها در مدیریت شهری وجود داشت که در بازه‌ای از زمان اولویت نبود اما آنها به اولویت در این دوره مدیریت شهری تبدیل شده. در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی که تأکید مقام معظم رهبری و دغدغه شهروندان هم بود تلاش‌ها و اقداماتی صورت گرفت. قرارگاه اجتماعی در زمینه کاهش آسیب‌ها ایجاد شد و بسیاری از موارد در آن مطرح شد.

افتتاح چند یاورشهر برای نگهداری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران/بعد از جمع‌آوری معتادین متجاهر باید آنها را دوباره به زندگی باز گرداندیم

بعضی از موضوعاتی که نشدنی بود و در حد حرف باقی مانده بود ما آنها را برطرف کردیم و با پیگیری‌های متعدد بسیاری از مشکلات برطرف شد. خدا را شکر اقدامات خوبی در سطح شهر تهران انجام شده یکی از همین موارد افتتاح چند یاورشهر برای نگهداری معتادان متجاهر در سطح شهر بود. معتادانی که در شهر رها شده و باید معضل آنها برطرف می‌شد. بعد از جمع‌آوری معتادین متجاهر باید آنها را دوباره به زندگی باز گرداندیم البته در این زمینه مسئولین ذی‌ربط از جمله استانداری، بهزیستی، دستگاه قضا و سایر دوستان اقداماتی خوبی انجام دادند و توانستیم مشکلات را برطرف کنیم.

 با تمام فراز و فرودهایی موجود رفع معضل آسیب‌های اجتماعی در تهران استمرار دارد/ریل‌گذاری های لازم صورت گرفت/رویکرد شهرداری در یک سال گذشته در حوزه آسیب‌ها بسیار خوب بود

البته ممکن است در نقاطی مشکلاتی وجود داشته باشد اما با تمام فراز و فرودهایی که داشتیم رفع معضل آسیب‌های اجتماعی در تهران استمرار دارد. دستاوردهای خوبی در زمینه اجتماعی داشته ایم که مشهود است ما هم مدام در شورای شهر تهران نظارت می‌کنیم. باید یکسری زیرساخت‌ها فراهم می‌شد که الحمدالله انجام شده رویکرد شهرداری در یک سال گذشته در حوزه آسیب‌ها بسیار خوب بوده ریل‌گذاری های لازم صورت گرفته و منتظریم در سال دوم مدیریت شهری بسیاری از اقدامات به بار بنشیند و در سال‌های سوم و چهارم قطعاً کارها روال بهتری خواهد داشت و مردم تغییرات بیشتری در شهر حس خواهند کرد.

در مباحث فرهنگی چه اقداماتی صورت گرفته است. آیا موضوعات را رویدادمحور دنبال می‌کنید؟ در بخش هویت بخشی چه کارهای در شهر انجام شده است؟ در این باره توضیح دهید.

 بحث خانواده‌محوری در دستور کار است/ در سال‌های اخیر به دلیل رشد نامتوازن و انبوه جمعیت مشکلاتی در بخش هویت‌بخشی داشتیم

در بحث فرهنگی اتفاقات زیادی در شهر رخ داده است بسیاری از رویکردها به صورت رویداد محور است و چند اولویت مدنظر قرار داده‌ایم. کارها روتین است. یکی از رویکردهای ما بحث خانواده‌محوری است و همچنین توجه ویژه به هویت‌بخشی در تهران در دستور کار است. در سال‌های اخیر به دلیل رشد نامتوازن و انبوه جمعیت مشکلاتی در بخش هویت‌بخشی داشتیم. اما حال مصمم هستیم هویت‌بخشی در تهران صورت گیرد. در این زمینه رویکردها مشخص و کارهای خوبی صورت گرفته است.

اقدامات شهرداری تهران در زمینه راهپیمایی اربعین خوب بود/باید فضای معنوی را در شهر بالا ببریم/کیفیت کارهای فرهنگی بسیار بالا بود

ما باید فضای معنوی را هم در شهر بالا ببریم به عنوان مثال بحث پیاده‌روی اربعین را در سال‌جاری داشتیم. اقدامات خوبی توسط شهرداری هم در بحث زائران اربعین در کربلا و هم در بحث جاماندگان اربعین داشتیم. کیفیت بسیار بالا رفته بود و اصلاً قابل مقایسه نبود. تلاش‌های زیادی در اربعین سال جاری صورت گرفت. کارهای خوبی انجام شد. ما هم بازدیدهایی چه در مرز و چه در آن سوی مرز داشتیم که اتفاقات رخ داده واقعاً قابل تقدیر بود.

شما بارها در صحبت‌های‌تان اعلام کردید باید نشاط به جامعه بازگردد در بحث حال خوب چه اقداماتی در شهر صورت گرفته در این باره توضیح دهید؟

در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر  آحاد مردم با مدل‌های مختلف و تنوع ظاهر شرکت کردند/در بحث نشاط و فعالیت اجتماعی برنامه هایی داریم

ما مهمانی ۱۰ کیلومتری روز عید غدیر را داشتیم که واقعاً شهروندان از آن استقبال کردند. آحاد مردم با مدل‌های مختلف و تنوع ظاهر در این جشن شرکت کردند و جشنی فرهنگی و معنوی بود. البته شاید کم و کاستی‌هایی هم وجود داشت اما در کل برنامه به خوبی اجرا شد.ما در بحث نشاط و فعالیت اجتماعی برنامه هایی داریم و تلاش می‌کنیم حال مردم خوب باشد. در خصوص مباحث معنوی هم ما بحث رسیدگی به مساجد را داریم.

بازسازی برخی مساجد تهران/ ستادی هم برای رسیدگی به امور مساجد داریم/مسجدمحوری  در دستور کار است/مسجد حضرت ولی‌عصر تعیین تکلیف می شود

برخی مساجد نیازمند بازسازی هستند و ما در حال بررسی هستیم و ستادی هم برای رسیدگی به امور مساجد داریم که بنده یکی از نمایندگان در آن ستاد هستم. به دنبال این هستیم که ساماندهی لازم انجام شود و مسجدمحوری هم در دستور کار است. ان‌شاءالله اقدامات خوبی خواهیم داشت.

مسجد حضرت ولی‌عصر در خیابان ولیعصر جنب پارک شهر چه  شد؟

به دنبال آن هستیم که این مسجد را هم تعیین تکلیف کنیم.

قرار بود سازمان گردشگری در شهرداری تهران تشکیل شود و تهران به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شود بفرمایید چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

به دنبال تشکیل سازمان گردشگری هستیم/حال اینکه سازمان گردشگری مستقل باشد یا ذیل معاونتی تعریف شود باید بررسی لازم صورت گیرد

بحث گردشگری مورد توجه شهرداری تهران است. در شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه بررسی‌هایی در کمیته گردشگری و میراث فرهنگی صورت گرفته است و در کمیسیون اجتماعی هم مباحث گردشگری اهمیت زیادی دارد. به دنبال تشکیل سازمان گردشگری هستیم. یکسری مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را برطرف کنیم اما به دنبال ایجاد سازمان گردشگری هستیم تا بتوانیم برنامه‌ها را متمرکز کرده و کارها را به درستی پیش ببریم. حال اینکه سازمان گردشگری مستقل باشد یا ذیل معاونتی تعریف شود  مباحثی مطرح می‌شود اما این را بگویم که دنبال سروسامان دادن مباحث گردشگری هستیم.

در خصوص رفع آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار، معتادین متجاهر، متکدیان و … چه اقداماتی صورت گرفته و چه هماهنگی با ارگان‌هایی که در این زمینه مسوولیت دارند انجام شده است؟

معتادان متجاهر را پوشش کامل دادیم/ظرفیت ها در زمینه ساماندهی معتادین متجاهر افزایش دادیم/معتادین متجاهر با هر شرایطی را جمع آوری و پذیرش کردیم

جلساتی با سازمان بهزیستی و سازمان‌های مربوطه در این زمینه داشته‌ایم. ما تقریباً معتادان متجاهر را پوشش کامل دادیم ۲۱ هزار معتاد متجاهر داشتیم ما ظرفیت‌ها را بالا بردیم. به عنوان مثال یکی از این ظرفیت‌ها یاورشهرها بودند. ما معتادین متجاهر در هر سن با هر نوع شرایط را جمع‌آوری کردیم. برخی بیمار عصبی بودند، برخی معلول و برخی دارای مشکلات خاص بودند. ما  تمام معتادین متجاهر با هر شرایطی را جمع‌آوری کردیم و آنها را پذیرش کردیم. البته در این زمینه سازمان‌های مربوطه مانند بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و … هم اقدامات شایسته‌ای انجام دادند.

فرمودید قرارگاه اجتماعی تشکیل شده خروجی این قرارگاه در یک سال گذشته چه بوده است؟

باید علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی بررسی شود/معتادین متجاهر بعد از ترک باید توانمند شده و به زندگی باز گردنند

تفاق‌های خوبی رخ داده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما معتادین را جمع‌آوری کردیم اما باید به علت‌ها هم بپردازیم که البته باید نهادهای ذی‌ربط هم ورود کنند باید علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی بررسی شود تا بتوانیم خروجی را کنترل کنیم. ما در قرارگاه اجتماعی موضوعات زیادی مطرح کردیم بسیاری از معتادین متجاهر را بعد از سم‌زدایی و اعتیادزدایی باید به زندگی بازگردانیم و البته به دنبال این هستیم که آنها را توانمند کرده و بتوانند شغلی داشته و دوباره به کانون خانواده بازگردند. البته بحث ساماندهی کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها هم در دستور کار است اما در پدیده معتادین متجاهر اقدامات زیادی صورت گرفته است.

یکی از معضلات اساسی در شهر تهران در ادوار گذشته زباله‌گردها بودند شنیده شده در ۱۰ منطقه شهر تهران زباله‌گردها جمع‌آوری شدند بفرمایید در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است.

جمع آوری زباله گردها در برخی مناطق شهر تهران/ فعالیت کودکان کار به صورت شبکه ای بود

اقداماتی در زمینه جمع‌آوری زباله‌گردها انجام شده است البته همانطور که گفتم در بحث کودکان کار که به صورت شبکه‌ای در جمع‌آوری پسماند کار می‌کردند و فرایند پیچیده‌ای داشت اقداماتی صورت گرفته  و قبلا مافیاهای دراین زمینه وجود داشت. باید در خصوص این مباحث کارهای کارشناسی اساسی صورت گیرد. در برخی از مناطق در حال حاضر زباله‌گردها جمع‌آوری شده‌اند.

بفرمایید در حوادث اخیر چقدر آسیب به شهر وارد شده و این خسارت‌ها باید از چه محلی جبران شود؟

 نزدیک به ۵۰ اتوبوس در این حادثه دچار لطمه و تخریب شدند/بسیاری از اموال عمومی در جریان اغتشاشات اخیر آسیب دید/حدود ۱۲۸ ایستگاه اتوبوس، شامل تلویزیون، صندلی‌ و شیشه‌های اطراف ایستگاه صدمه دیدند/ صف مردم عادی از اغتشاشگران جداست / هزینه رفع این مشکلات از جیب مردم پرداخت می‌شود

بسیاری از اموال عمومی در جریان اغتشاشات اخیر آسیب دید و درست کردن هر کدام از این بخش‌ها، هزینه‌هایش از جیب مردم می‌رود اگر پله‌برقی خراب شود، مصیبتش برای مردم است ما کلی طول کشید تا پله‌ برقی‌ها را درست کنیم چرا که بسیاری از آنها خراب بودند. تعدادی از  اتوبوس‌ها آسیب دیده و یا گاردریل‌ها را خراب کردند ما مجبور شدیم در برخی از مناطق سطل‌های زباله را جمع‌اوری کنیم خوب کارها سخت‌تر می‌‌شود. نزدیک به ۵۰ اتوبوس در این حادثه دچار لطمه و تخریب شدند و تعدادی از آنها از رده خارج شدند حدود ۱۲۸ ایستگاه اتوبوس، شامل تلویزیون، صندلی‌ و شیشه‌های اطراف ایستگاه صدمه دیدند ۱۰ دستگاه پله‌برقی تخریب شد، ۳۲ چراغ راهنمایی، ۵ تلفن همگانی، ۴۴ محفظه گل و جداول زیادی در شهر آسیب دیدند. ۱۱۰۰ مخزن پسماند مورد حمله و آتش‌سوزی قرار گرفتند. نزدیک به ۲۵ خودروی آتش‌نشانی که خودروهای گرانی هستند و خدمات ویژه‌آی ارائه می‌دهند تخریب شدند این خودروها کامل از رده خارج نشدند اما یک یا دو خودرو کاملاً سوخته است.

من در اینجا می‌گویم که صف مردم عادی از اغتشاشگران جداست اما نباید به اموال عمومی مردم آسیب ببیند چرا که هزینه رفع این مشکلات از جیب مردم پرداخت می‌شود.

منبع خبر