معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبرداد:

کاهش شاخص مرگ مادران در هرمزگان نسبت به متوسط کشوری طی سال گذشته

مراسم بزرگداشت روز ماما، امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه در سالن فارابی مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، معاون بهداشتی، معاون درمان، معاون آموزشی، معاون دانشجویی فرهنگی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان، رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس و جمعی از دیگر مدیران دانشگاه و تعدادی از ماماهای استان در این مراسم حضور داشتند.

دکتر ذاکری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تبریک روز ماما گفت: شما در هرجایی اعم از بیمارستان، مراکز بهداشت و … که مشغول فعالیت هستید، منشا خیر و برکتید.

وی افزود: خداوند در قرآن فرموده که اگر یک نفر را غیرعمد بکشیم مثل این است که تمام انسان‌ها را به قتل رسانده‌ایم، و اگر باعث شویم یک نفر حیات داشته باشد مثل این است که تمام انسان‌ها را حیات بخشیده‌ایم.

دکتر ذاکری با بیان اینکه سه اقدام بسیار مهم در سال گذشته توسط ماماها انجام شده است، اظهار کرد: برای دومین سال متوالی میزان مرگ مادران در استان بسیار کاهش یافته و بهترین شاخص بوده است.

وی گفت: در سال گذشته میزان مرگ مادر در استان هرمزگان نسبت به شاخص کشوری کمتر و بهتر بوده است. معاون بهداشتی دانشگاه عنوان کرد: در استان هرمزگان به دلیل پراکندگی، کمبود نیروی انسانی و سایر مسائل و مشکلات، ممکن است شاخص‌ها نسبت به متوسط کشور کمتر باشد، اما با تلاش‌های شما توانستیم در شاخص مرگ مادران از متوسط کشوری بهتر باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به هفته جمعیت و نقش برجسته ماماها در تولد، بیان کرد: بعد از چند سال رشد منفی موالید در استان، در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد موالید داشتیم.

وی افزود: همچنین سومین کار بزرگ، شناسایی بیش از ۱۴هزار زوج نابارور و اقدام برای درمان این زوجین بوده است. دکتر ذاکری با اشاره به استقرار مراکز سطح ۲ درمان ناباروری در شرق و غرب استان گفت: یکی از مواردی که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، موضوع سقط است و تلاش‌های شما برای سقط‌های قانونی خصوصا در زوجینی که ناقل تلاسمی هستند شایسته تقدیر است. باید تلاش بیشتری در راستای سقط خودبه‌خودی انجام شود.