کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به دو سال؛ خروج بیش از دو هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان تاکسیرانی شهر قم

شهردار قم از کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به دو سال خبر داد و گفت: حمل‌ونقل عمومی از دو منظر زیست‌محیطی و خدمات‌رسانی به شهروندان مهم بوده و کل ناوگان اتوبوسرانی شهر قم نو شده و عمر ناوگان به دو سال رسیده درحالی‌که عمر ناوگان سایر کلان‌شهرها بیش از ۹ یا ۱۰ سال است. […]

شهردار قم از کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به دو سال خبر داد و گفت: حمل‌ونقل عمومی از دو منظر زیست‌محیطی و خدمات‌رسانی به شهروندان مهم بوده و کل ناوگان اتوبوسرانی شهر قم نو شده و عمر ناوگان به دو سال رسیده درحالی‌که عمر ناوگان سایر کلان‌شهرها بیش از ۹ یا ۱۰ سال است.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در دیدار نوروزی با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در ابتدای جلسه با معرفی مدیران جدید اظهار داشت: امروز بیشتر مدیران شهری از افراد بومی و قمی بوده و شاهد موفقیت افراد بومی در سمت‌های کشوری هستیم.

وی تعداد مدیران کشوری انتخاب‌شده از تیم مدیریت شهری قم را ۱۴ نفر اعلام کرد و افزود: تربیت مدیر نیاز به زمان و کسب تجربه و تعامل داشته و نمی‌توان از روی کتاب توقع مدیریت کارآمد از افراد را داشته باشیم امروز بعد از گذشت ۶ سال شاهد این اتفاق فرخنده در بین مدیران بومی هستیم.

شهردار قم ایجاد انسجام و حدت شهرداری را قابل‌توجه دانست و تأکید کرد: امروز شاهد اقتدار شهرداری به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی در شهر هستیم و با پیگیری‌های لازم نیروی راهبر نیز زیر نظر شهرداری آماده و هماهنگی خوبی بین همه دستگاه‌ها در شهر وجود دارد.

وی تحقق ۹۹ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ را موردتوجه قرارداد و بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ برحسب برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تنظیم‌شده و در این برنامه برخلاف برنامه اول بیشتر به مسائل نرم‌افزاری مانند سیما و منظر عمومی شهر برمبنای معماری اسلامی پرداخته است.

سقائیان نژاد اجرایی نماهایی اسلامی را نیازمند الگویی مشخص دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به یک الگوی مشخص در سیما منظر شهری نیازمند کمک دانشگاه و حوزه علمیه هستیم و تنها بر اساس نظر شخصی نمی‌توانیم به این الگو دست پیدا کنیم.

وی حمل‌ونقل عمومی را نیز مطرح کرد و گفت: حمل‌ونقل عمومی از دو منظر زیست‌محیطی و خدمات‌رسانی به شهروندان مهم بوده و کل ناوگان اتوبوسرانی شهر قم نو شده و عمر ناوگان به دو سال رسیده درحالی‌که عمر ناوگان سایر کلان‌شهرها بیش از ۹ یا ۱۰ سال است.

شهردار قم از خروج بیش از ۲ هزار تاکسی فرسوده از سیستم تاکسیرانی شهرداری قم خبر داد و خاطرنشان کرد: در طرح جدید ۲۰ میلیارد تومان در بانک گذاشته و تسهیلات لازم را به تاکسی‌داران داده‌ می‌شود تا سایر تاکسی‌های فرسوده را نیز از سیستم خارج کنیم.

وی به موضوع پارکینگ نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۰ پارکینگ‌های موتورسیکلت در سطح شهر ساخته‌شده و بخشی از موتورسیکلت‌ها ساماندهی شد و پل‌های عابر پیاده و مکانیزه در دستور کار است و عمران و توسعه شهری با ۱۶ پروژه ادامه پیدا خواهد کرد.

سقائیان نژاد ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در مدیریت شهری تکمیل پروژه‌هایی با نیم‌قرن مانند خیابان شهید برقعی و شهیدان صادقی بود و امیدواریم با اتفاقاتی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور رقم خورد بتوانیم امسال در بافت فرسوده نیز ورود کرده و با بازگشت ۳۲ و ۴۸ هکتاری به شهر منابع مالی پروژه‌های پیرامون حرم را تأمین کنیم.

وی عدم ساماندهی بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و ابراز کرد: امروز مدیریت واحد در ساماندهی بافت فرسوده ایجادشده و تمام اختیارات به استان واگذار و اجرایان نیز به شهرداری واگذارشده و امیدواریم بتوانیم پارکینگ شرقی را با اولویت ساماندهی کنیم.

شهردار قم بودجه سال ۱۴۰۱ را در حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و تأکید کرد: ظرفیت شهرداری قم برای اجرای پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و امروز بیشترین سرمایه شهرداری تأمین اعتماد مردم و ایجاد ارتباط بین مردم است.

وی یکی از نقاط ضعف شهرداری را پارکینگ دانست و گفت: برای امسال بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان برای پارکینگ سازی اختصاص داده‌شده است و عوارض نوسازی به‌عنوان دوم مشکل شهرداری هنوز برای مردم به‌عنوان درآمد پایدار شهرداری جا نیفتاده و امیدواریم با فرهنگ‌سازی این درامد نیز برای شهرداری تأمین شود.

سقائیان نژاد در پایان از آماده بودن مترو برای تست گرم خبر داد و افزود: در صورت تأمین رام و واگن تست گرم خط A مترو آغاز شده و بعد از ۴۰ روز آماده مسافرگیری است.

منبع خبر