کرمانشاه چه زمانی “کلانشهر” واقعی می‌شود؟

در گذشته اگر با شک و تردید از کلانشهرِ کرمانشاه صحبت می‌کردیم، حالا چهار سال است که با ابلاغ وزارت کشور با قاطعیت می‌گوییم “کلانشهر کرمانشاه”، اما اینکه کلانشهر شدن چه فایده‌ای برای ما و کرمانشاه در این چهار سال داشته، خودمان هم هنوز نفهمیده‌ایم و حالا بعد از گذشته این همه سال، این سوال […]

در گذشته اگر با شک و تردید از کلانشهرِ کرمانشاه صحبت می‌کردیم، حالا چهار سال است که با ابلاغ وزارت کشور با قاطعیت می‌گوییم “کلانشهر کرمانشاه”، اما اینکه کلانشهر شدن چه فایده‌ای برای ما و کرمانشاه در این چهار سال داشته، خودمان هم هنوز نفهمیده‌ایم و حالا بعد از گذشته این همه سال، این سوال به ذهن می‌رسد که آیا واقعا با اضافه شدن یک پیشوند، کلانشهر شده‌ایم؟!

کلانشهر شدن فقط به داشتن جمعیت زیاد نیست. برای کلانشهر شدن باید مسیر طولانی توسعه را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حمل و نقل و ساخت و ساز شهری و… طی کرد. مسیری که کرمانشاه هنوز ابتدای آن است و راه طولانی و سختی برای تبدیل شدن به یک کلانشهر واقعی در پیش دارد.

برای اطلاع از این مسیر و چند و چون حرکت در آن و مدت زمانی که باید طی شود تا کرمانشاه به معنای واقعی تبدیل به یک کلانشهر شود پای صحبت های شهردار کرمانشاه نشستیم.

دکتر نادر نوروزی با بیان اینکه تعریف کلانشهر در جمعیت زیاد خلاصه نمی شود، می گوید: کلانشهر جایی است که زیرساخت های لازم را داشته باشد، زیرساخت هایی مثل تونل‌های تاسیساتی، معابر مناسب، سیستم حمل و نقل مناسب، ایمنی شهر در برابر حوادث و سایر موارد اینچنینی. البته قطعا همه این مواد یک باره شکل نمی گیرد و محتاج برنامه ریزی طولانی مدت است که باید در گذشته اتفاق می افتاد.

علاوه بر این کلانشهرها فقط در زیرساخت ها و ساختارهای فیزیکی خلاصه نمی شوند و مشخصات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاصی دارند که آنها را از سایر شهرهای معمولی جدا می‌کند. بطور مثال در بعد فرهنگی، سبک زندگی مردم کلانشهرها با سایر شهرها کوچک متفاوت بوده و در بعد اقتصاد هم میزان درآمد سرانه مردم کلانشهرها از سایر شهرها بیشتر است.

اگر تمام این ویژگی ها را در نظر بگیریم تقریبا در کشور هیچ کلانشهری نداریم و کرمانشاه هم به تبع بر اساس این شاخص ها کلانشهر محسوب نمی‌شود.

کرمانشاه از کلانشهر شدن فقط جمعیتش را دارد

نوروزی به تاکید قید جمعیت در کلانشهر نامیدن برخی شهرهای کشور اشاره می‌کند و ادامه می دهد: در کشور تنها بر اساس قید جمعیتی، شهرها به کلانشهر تبدیل می شوند و اگر شهری به جمعیت بیش از یک میلیون نفر برسد عملا کلانشهر می شود و کرمانشاه هم فقط بر اساس قید جمعیت، یک کلانشهر است و سایر ویژگی های یک کلانشهر را ندارد. بطور مثال در زمینه حمل و نقل، سیستم توسعه یافته ای نداریم، باید مترو می داشتیم که متاسفانه نداریم و در حال حاضر پروژه قطار شهری را پیش می بریم. همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی ما هم در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ۱۲ سال است که حتی یک اتوبوس هم نخریده‌ایم، در زمینه معماری هم وجود بافت فرسوده در مرکز شهر و باقت حاشیه با فاکتورهای کلانشهر نمی‌خواند.

نوروزی با بیان اینکه کلانشهر شدن نیازمند تدوین برنامه ریزی و ثبات مدیریتی است، ادامه می دهد: برای کلانشهر شدن باید برنامه ریزی کرد و اجرای این برنامه های عمدتا چندساله هم نیازمند ثبات مدیریتی است، اما در کرمانشاه طول عمر مدیریتی شهرداران یک سال یا دو سال و نهایتا سه سال است که طی این مدت نمی توان برنامه های طولانی مدت را اجرا کرد.

اما به هر حال این شرایط نباید اجازه دهد که ما از حرکت در مسیر کلانشهر شدن باز بمانیم و برای همین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای کلانشهر شدن کرمانشاه تدوین کرده‌ایم.

۳۵۰ هکتار بافت “فرسوده” داریم/ “میراث” یکی از موانع اصلی احیای بافت های فرسوده است

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه در برنامه بلندمدت به دنبال احیای بافت‌های فرسوده مرکزی و بافت‌های حاشیه شهر هستیم، ادامه داد: در حال حاضر کرمانشاه یازده هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۱۲۰۰ هکتار آن بافت ناکارآمد شهری است و از این میزان ۳۵۰ هکتار آن بافت فرسوده است.

موانع بسیاری برای احیای بافت‌های فرسوده شهر وجود دارد و اولین مانع میراث فرهنگی است که عمده بافت های فرسوده شهری را فریز کرده و مجوز ساخت بیش از دو طبقه را نمی دهد و ساخت دو طبقه هم به صرفه نیست. مشکل بعدی ریزدانه بودن(متراژ پایین) خانه‌ها در بافت فرسوده است و برای احیا و بازسازی نیاز به تجمیع پلاک در این مناطق داریم.

تاسیسات فرسوده که برای ساخت ساختمانهای چند طبقه جواب نمی دهد و معابر کم عرض هم مشکلات دیگری است که مانع جدی بر سر راه بازسازی بافت های فرسوده مرکزی شهر است.

البته برای حل مشکل بازسازی این مناطق در نظر داریم که دفاتر تسهیل گری را با روش جدید احیا کنیم و مشوق هایی اختصاص دهیم و عقب نشینی هایی صورت گیرد تا انگیزه ای برای مردم این مناطق جهت بازسازی بافت های فرسوده باشد.

در حال حاضر رایزنی هایی با میراث فرهنگی انجام داده ایم و پیگیر رفع مشکلات آب و فاضلاب این مناطق هم از طریق دستگاه های مربوطه هستیم. با بانک ها نیز جهت احیای بافت ها در این مناطق صحبت هایی داشته‌ایم.

افتتاح فاز اول “قطار شهری” کرمانشاه؛ ۳ سال دیگر

نوروزی در خصوص برنامه های میان مدت هم می گوید:  پروژه های مختلفی در دستور کار داریم که یکی از مهمترین آنها راه اندازی بخشی از پروژه قطار شهری است و اگر بتوانیم اعتبار خوبی کسب کنیم، ظرف سه سال آینده حداقل فاز یک این پروژه به بهره برداری می رسد.

فاز دوم این پروژه هم هم اکنون فعال است و در زمینه حفر تونل آن تفاهم نامه‌ای با قرارگاه قائم(عج) به امضا رسانده ایم تا بتوانیم حفر تونل از چهاراه مدرس تا میدان فردوسی را به طول ۳۲۰۰ متر ظرف ۱٫۵ یا نهایتا دو سال حفر کند.

در حال حاضر کارگاه تعطیل این پروژه را فعال کرده ایم و همزمان از طریق وزارت کشور پیگیر خرید ریل هستیم و هفته آینده کار ریل گذاری فاز اول این پروژه آغاز می شود.

در سفر رییس جمهور هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم ظرف سه سال آینده شاهد افتتاح فاز اول پروژه باشیم و مردم کرمانشاه بالاخره بعد از سالها انتظار بتوانند حرکت قطار شهری را در شهر مشاهده کنند.

اصلاح معابر شهر در دستورکار قرار دارد/ بار ترافیکی ۱۰ برابر ظرفیت معابر است

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه در برنامه های کوتاه مدت هم برای تبدیل کرمانشاه به یک کلانشهر واقعی اصلاح شبکه معابر در دستور کار قرار گرفته، در این خصوص می گوید: متاسفانه در رفع معضل ترافیک و اصلاح شبکه معابر همیشه نقطه‌ای نگاه می کنیم، به اینصورت که برای رفع ترافیک در یک نقطه پل و تقاطع می زنیم، اما فکر نمی کنیم که این ترافیک به معابر دیگر سرریز می شود و از بین نمی‌رود. برای رفع این معضل باید در کنار احداث تقاطع و پُل و… احداث رینگ های ترافیکی در دستور کار قرار گیرد که بر همین اساس ساخت یک رینگ در اطراف شهر در دستور کار قرار گرفته که یک رینگ شمالی و جنوبی و شرقی و غربی است.

متاسفانه در توسعه معابر کرمانشاه تنها معابر شمالی و جنوبی شهر را توسعه داده ایم و روی توسعه محورهای شرقی و غربی کار زیادی صورت نگرفته است.

نوروزی معضل دیگر ترافیک شهر کرمانشاه را وجود تعداد بالای خودرو عنوان می کند و می گوید: ۶۰۰ هزار خودرو در استان دو میلیون نفری کرمانشاه وجود دارد که عمده آنها به شهر کرمانشه تردد می کنند و همین امر موجب شده بارترافیکی معابر ما ۱۰ برابر ظرفیت آن باشد. از طرفی سرعت خودروها در معابر شهر کرمانشاه کم است که این امر هم به شدت گرفتن معضل ترافیک افزوده و علت آن وجود چهارراه‌های بسیار در شهر است.

در حال حاضر متوسط سرعت در معابر شهر کرمانشاه حدود ۱۵ کیلومتر است، درحالیکه این میزان در شهری مانند تهران ۳۰ کیلومتر در ساعت است و باید برای افزایش سرعت تردد در سطح شهر اقدام کنیم.

یکی دیگر از راه‌ها برای رفع معضل ترافیک، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی است که در این زمینه ۱۰۸ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه وَن خریداری کرده ایم که میزان سفرهای درون شهری با سیستم حمل و نقل عمومی را از ۲٫۵ درصد به حدود ۱۵ درصد می رساند.

کرمانشاه انباشت عقب افتادگی دارد/ ۱۰۰۰ میلیارد تومان از دستگاه های دولتی طلب داریم

نوروزی می گوید: به هرحال اگر بخواهیم کرمانشاه به یک کلانشهر تبدیل شود راه زیادی داریم و ما در ابتدای این راه قرار داریم، چرا که کرمانشاه با انباشتی از عقب افتادگی‌ها مواجه است و زمان زیادی برای رفع آن نیاز است.

از طرفی کرمانشاه شهر ثروتمندی هم نیست که بتوانیم با درآمد عالی کارها را به سرعت پیش ببریم و درآمد سرانه مردم آن کم است و همین موجب شده پرداخت عوارض هم کم باشد. از طرف دیگر بسیاری از دستگاه های اجرایی هم بدهی خود را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند.

در حال حاضر تنها از دستگاه‌های دولتی هزار میلیارد تومان طلب داریم که وصول نمی شود و انتظار این است که با این شرایط  بتوانیم تمام پروژه های عمرانی، ترافیکی، اقتصادی، فرهنگی و … شهر را پیش برده و کرمانشاه را به یک کلانشهر تبدیل کنیم.

 در وهله اول باید مردم و سایر دستگاه های اجرایی به این درک برسند که پرداخت عوارض و بدهی‌ها به شهرداری موجب می شود که کارهای عمرانی و پروژه های شهری سرعت بیشتری گرفته و شهر به استانداردهای یک کلانشهر نزدیکتر شود.

۳۰ پروژه سرمایه گذاری برای کرمانشاه آماده کرده‌ایم

نوروزی در ادامه با امیدواری برای تبدیل کرمانشاه به یک کلانشهر، از تدوین یک بسته سرمایه گذاری در شهرداری خبر می‌دهد و می‌گوید: برای توسعه شهر ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری آماده کرده‌ایم که قبلا وجود نداشته است.

برای هر پروژه  هم مطالعات کاملا انجام شده، رقم سرمایه گذاری مشخص است، سود سرمایه گذار مشخص است و حتی تمام موانع اداری، حقوقی و معارض و… از سر راه این پروژه ها برداشته شده و آماده شروع سرمایه گذاری است.

به زودی فراخوان جذب سرمایه گذار داده و برگزاری همایشی در این زمینه  هم در دستور کار است تا بتوانیم با جذب سرمایه گذار و راه اندازی این ۳۰ پروژه در شهر، گامی در جهت کلانشهر شدن کرمانشاه به معنای واقعی آن برداریم.

نوروزی با بیان اینکه راه دور و درازی تا کلانشهر شدن کرمانشاه وجود دارد، ابراز امیدواری می کند که در صورت اجرایی شدن طرح ها و برنامه های موجود، کرمانشاه حداقل ظرف پنج سال آینده بتواند شکل و شمایل یک کلانشهر را به خود بگیرد.

اما اگر فاکتورهایی مثل تغییر مدیریت، افزایش قیمت ها، مسائل اجتماعی و سیاسی و … را لحاظ کنیم آن زمان معلوم نیست اصلاح این امر محقق شود یا نه، چرا که به طور مثال با تغییر مدیریت و آمدن مدیر جدید، سه حالت وجود دارد و یا کلا کار مدیران قبلی را نفی می کند، یا از اول طرح خود را شروع می کند و یا همان پروژه های قبلی را با شیوه خود جلو می برد.

به هرحال باید همه چیز کنار هم باشد وهمه با هم حرکت کنیم تا بتوانیم از کرمانشاه یک کلانشهر واقعی بسازیم.

منبع خبر