کلید شهر به شهردار جدید اصفهان، تحویل شد

با ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان برای اولین بار، کلید نمادین اداره شهر، طراحی و ساخته شد.این کلید، مفهوم امانت و تعهد را یادآوری می کند و نمادی از کلیدداری شهر اصفهان توسط شهردار اصفهان است.

کلید شهر به شهردار جدید اصفهان، تحویل شد

با ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان برای اولین بار، کلید نمادین اداره شهر، طراحی و ساخته شد.این کلید، مفهوم امانت و تعهد را یادآوری می کند و نمادی از کلیدداری شهر اصفهان توسط شهردار اصفهان است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان،در مراسم تکریم و معارفه شهردار، این کلید، به شهردار جدید اصفهان تقدیم شد تا از این پس کلیددار شهر اصفهان و سرمایه هایش در چهار سال پیش رو باشد.    

در گذشته، که شهرها دارای دروازه بودند، هر دروازه کلیدی داشت. در ایران دوران قاجار، تهران نیز دارای کلید بود و دروازه‌بانان شهر، هر شب در ساعت دوازده نیمه‌شب دروازه‌ها را می‌بستند و کلید آن را برای داروغه می‌بردند. کلید شهر گاهی به‌صورت نمادین به مهمانان افتخاری شهرها تقدیم می‌شود.

اما شهر اصفهان که خود دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی ارزشمند و سترگی است همیشه برای ایرانیان و نیز جهانیان دارای اهمیت و جایگاه ارزشمندی  بوده است، اصفهان میراث دار فرهنگ عظیم و منحصر بفرد تاریخی، جایگاه و خاستگاه مکاتب مختلف و محل زندگی شخصیت های فرهیخته و عالمان دین و هنرمندان چیره دست و سرزمین ایثار و فداکاری شهادت بوده است و شهرداری شهری با این همه عناوین ارزشمند برای کلیدداران شهر همواره دارای افتخار بوده و هست. 

شهرداران، کلیدداران شهرها و حافظان حقوق شهروندان اند. مفهوم کلید شهر در قاموس شهرداری به عنوان یک نماد، ارزشمند و محترم شمرده می شود که به اقتضای زمان نسخه ای به ابعاد متفاوت از کلید اصلی به برخی شخصیت های افتخارآفرین و صاحب نام به صورت نمادین اهدا می شود. 

بر همین اساس، کلید شهر در آیین  تکریم و معارفه شهردار اصفهان از طرف شهردار سابق که به مدت چهارسال کلیدار شهر بود به شهردار جدید در قالب یک رویداد نمادین اهدا شد و این برنامه به مانند یک آیین در همه مراسم های تکریم و معارفه در شهرداری اصفهان در آینده نیز تکرار خواهد شد.

IMG_20211001_195238_919.jpg

*کلید داری یک آیین و سنت است  

به گفته ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و ایده پرداز این طرح، کلید داری شهر یک مفهوم نمادین در ادبیات رسانه ای و … است و معمولا رسانه ها از انتخاب شهردار جدید با عناوینی چون انتخاب کلیددار جدید شهر یاد می کنند اما این کلید، همواره یک مفهوم ذهنی بوده و هیچ گاه به صورت یک نماد عینی درنیامده بود.    

حجتی بیان کرد: کلیدداری یک آیین و یک سنت نیز هست. به عنوان نمونه کعبه به عنوان خانه خدا کلید و کلیددار دارد، همچنین حرم امام رضا (ع) در گذشته و حرم حضرت عباس (ع) نیز کلیددار دارند که این امانت نسل به نسل به افراد و نفر بعدی منتقل می شود. 

وی ادامه داد: هدف از ساخت این کلید نمادین یادآوری مفهوم امانت و تعهد در قبال شهر و شهروندان است.

* کلید نصف جهان؛ ترکیبی از هنرهای سنتی و صنایع دستی

در مورد ویژگی ها و مشخصات این اثر باید گفت، کلید شهر، دارای بافت اولیه فولاد با معیارهای فلزکاری عصر صفویه است که برای خلق آن از تکنیک های هنرهایی نظیر آهنگری، چلونگری، سوهانکاری، مشبک و حکاکی ترصیع طلا و نیز از فیروزه استفاده شده است. از ویژگی های این اثر بهره گیری از خط نستعلیق، یادگار عهد صفویه است. این کلید دارای طول ۲۵ سانتیمتر و عرض ۱۲ سانتیمتر و وزن تقریبی ۹۰۰ گرم است و در این اثر از المان های زیبا و آشنای بناهای تاریخی اصفهان نظیر کنگره های چهلستون برای قسمت دندانه های کلید، الهام گرفته شده، همچنین قسمت های بالای کلید از اسلیمی های محراب اولجایتوی و حلقه های درِ مسجد جامع اصفهان و حلقه گرداننده کلید از عمارت میانی پل خواجو الهام گرفته شده و نیز تصویر نماد اصفهان و لوگوی شهرداری اصفهان در این اثر استفاده شده است. 

IMG_20211001_195231_384.JPG

برای تزئینات روی لوله یا میله کلید شعری از «کمال الدین اسماعیل اصفهانی» شاعر شهیر نصف جهان انتخاب شده که به روش قلم گیری و طلاکوب روی آن با خط نستعلیق چنین حکاکی شده است:

اصفهان خرم است و مردم شاد  

این چنین عهد، کس ندارد یاد

بس که رشک است بر سپاهانش

دجله اشکی است بر رخ بغداد 

این کلید با ایده پردازی و ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در بهار ۱۴۰۰ زیر نظر استاد منصور حافظ پرست چهره ارزشمند و استاد پیشکسوت قلمزنی اصفهان و توسط استاد جواد سقایی، طراحی و اجرا گردید.

 

کد محتوا ۳۸۶۵۲

برچسب ها