کنترل هوشمند ترافیک با نیروی انسانی

کمبود فضای پارک خودرو در خیابان و معابر کلان شهر تهران، همواره دغدغه بسیاری از رانندگان بوده است، اما اکنون به واسطه گرایش شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی به دلیل ترس از انتقال بیماری یا کمبود حمل ونقل عمومی، پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو به یک کابوس بدل شده است. کمبود جای […]

کمبود فضای پارک خودرو در خیابان و معابر کلان شهر تهران، همواره دغدغه بسیاری از رانندگان بوده است، اما اکنون به واسطه گرایش شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی به دلیل ترس از انتقال بیماری یا کمبود حمل ونقل عمومی، پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو به یک کابوس بدل شده است. کمبود جای پارک در حالی است که معمولا برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها در کوچه ها و خیابان های اطراف دور زد تا بلکه مکانی برای پارک خودرو پیدا شود.
موضوع کمبود پارکینگ، مربوط به امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده است که به نظر می رسد برای حل این معضل پیچیده باید نسخه شفا بخشی تدوین کرد. هرچند شهرداری تهران مدتی است مساله پارک هوشمند خودروها را در دستور کار قرار داده است.
مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره مبنای قانونی کنترل و نظارت بر پارک حاشیه ای گفت: در ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات آمده است که در شبکه معابر پرترافیک و در مکان هایی که ممنوعیت توقف نداریم، شهرداری ها مجاز هستند با روش ها و ابزارهای مختلفی برای توقف های بالاتر از نیم ساعت در محدوده زمانی ۷ صبح تا ۲۱ حق توقفی در نظر بگیرند که این نرخ براساس مصوبه شورای شهر و تایید وزارت کشور قابلیت اجرا دارد و عدم پرداخت نرخ تعیین شده به عنوان توقف ممنوع محسوب می شود که برابر قانون آن جریمه تعیین می شود که در این چارچوب شهرداری تهران نیز تلاش کرده در سال های اخیر با روش های مختلف از این ظرفیت استفاده کند.
وی افزود: پارک حاشیه ای یکی از ظرفیت هایی است که در حمل ونقل وجود دارد اما اینکه چقدر باید امکان پارک حاشیه ای را برای یک شهر ایجاد کرد که خودروهای شخصی بتوانند از حاشیه معابر به عنوان پارکینگ استفاده کنند، یک بحث چالشی بین متخصصان ترافیک است که نظرات متفاوتی وجود دارد اما در برخی از معابر که امکان پارک حاشیه ای وجود دارد و به عنوان معابر مجاز برای پارک حاشیه ای از آن یاد می شود، شیوه هایی را برای مدیریت این فضاها ایجاد کردند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره چرایی ایجاد محدودیت در پارک حاشیه در سراسر دنیا گفت: یکی از مهم ترین دلایل ایجاد محدودیت در استفاده از پارک حاشیه ای این است که این امتیاز به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود و این گونه نباشد که برخی افراد از این امکان فضای پارک خودرو به صورت رایگان و به مدت طولانی استفاده کنند و دیگران نتوانند؛ همچنین پارک حاشیه ای در راستای ایجاد درآمد برای مدیریت شهری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی مهم است و استفاده از این ظرفیت به نفع همه مردم و همچنین بهبود سرویس دهی سطح معابر است و برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی با ایجاد هزینه در پارک حاشیه ای ، باید موضوع مکانیزه کردن فضای پارک خودرو در دستور کار قرار گیرد. شفیعی با بیان اینکه در طول زمان استفاده از روش های مختلف کنترل پارک حاشیه ای انجام شد به گونه ای که از نصب پارکومتر تا استقرار پارکبان در دوره های مختلف تست شده است، گفت: آخرین روشی که در این زمینه اتخاذ شده است، استفاده از عوامل متحرک برای کنترل این فضاها است که البته قیمت گذاری این فضاها توسط شورای شهر مشخص شده و به تایید فرمانداری نیز رسیده که برای سال جاری به ازای هر نیم ساعت تا ۲ ساعت، ۱۶۰۰ تومان مشخص شده و پس از ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت، ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این درحالی است که یک ساعت نخست رایگان است. البته این رقم در زون های مختلف تعیین شده ولی با توجه به اینکه هنوز مطالعات درباره قیمت نهایی زون های مختلف نهایی نشده این عدد ثابت مبنای عمل است. وی درباره کنترل پارک حاشیه ای توسط عوامل متحرک گفت: عوامل متحرک بر اساس مصوبه شورای شهر باید به صورت مکانیزه و هوشمند باشند و بر این اساس خودروهایی هستند که به دوربین های پلاک خوان مجهزند و برداشت نخست آنها مبنای نیم ساعت نخست است؛ این بدان معنا است که باید در هر نیم ساعت گردش داشته باشند و این خودروها دارای مکانیزم فنی خاصی هستند و سعی شده با استفاده از تجربه ناموفقی که مدیریت شهری در به کارگیری این خودروها داشته، مدل اقتصادی آن اصلاح شود به گونه ای که این سیستم به سامانه تهران من متصل است و شهروندان می توانند در حساب کاربری تهران من خود، نسبت به شارژ حساب اقدام کنند و مبلغ پارک خودرو از این حساب کسر می شود؛ البته در صورتی که حساب کاربری شهروندان دارای شارژ مورد نیاز نباشد و در یک دوره زمانی خاص، این مبلغ پرداخت نشود، جریمه هایی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تکلیف امسال ما هوشمندسازی ۱۲۰ هزار فضای پارک در شهر تهران است و برای مناطق ۲، ۶ و ۷ قراردادهایی در گذشته منعقد شده بود که بر اساس این قراردادها برای منطقه ۲، ۱۵ هزار، برای منطقه ۶ و ۷، ۲۰ هزار فضای پارک که البته برای منطقه ۲، مدل اقتصادی قبلی موفق نبود و برای دو منطقه دیگر، مجری طرح خواستار اعلام تغییراتی بود، افزود: اخیرا نیز برای منطقه ۳، ۱۱ و ۱۲ مزایده ای برای ۲۱ هزار جای پارک و بر اساس مدل جدیدی که توامان بتواند هم ادامه کار برای مجری طرح را میسر کند و هم منافع مدیریت شهری را تامین کند، برگزار شد. همچنین برای سایر مناطق شهر تهران نیز در سال جاری برنامه هایی تدوین شده و در مناطق ۱، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۷ شهر تهران در حال آماده سازی برگزاری مزایده هستیم تا به سرعت به انعقاد قرارداد برسیم. وی ادامه داد: بر این اساس مجری طرح باید نسبت به تجهیز فضاهای پارک شهری اقدام کند از جمله ایجاد خط کشی ها و نصب علائم؛ همچنین باید نسبت به تامین خودروها و عوامل ثبت پلاک خودروها اقدام کند و به نسبت سرمایه گذاری انجام داده، از درآمد این طرح بهره مند خواهد شد.


شفیعی با بیان اینکه در مدل جدید سعی شده تا محدودیت ها کاهش یابد، افزود: مجری طرح می تواند به غیر از خودروهایی که باید به صورت گردشی، پلاک خودروها را ثبت کنند، از عوامل دیگری غیر از خودرو، مثل موتورسیکلت های مجهز به دوربین یا عوامل پیاده یا حتی با دوچرخه، نسبت به ثبت پلاک خودروهای پارک شده استفاده کند. وی درباره نحوه انتخاب فضاهای پارک هوشمند گفت: به لحاظ قانونی، به جز محدوده هایی که ممنوعیت قانونی برای پارک حاشیه ای خودرو وجود دارد، تشخیص و مکان یابی فضاهای پارک حاشیه ای هوشمند، بر عهده مدیریت شهری است و این تشخیص نیز بر اساس مطالعات فنی و ترافیکی انجام می شود تا دقیقا مشخص شود که هر محدوده ای امکان ایجاد پارک حاشیه ای دارد یا نه؛ البته این طرح امسال در معابر اصلی اجرایی می شود و عرض معبر به گونه ای است که مشکل ترافیکی برای تردد خودروهای عبوری ایجاد نمی کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به ضمانت اجرایی شدن این طرح و الزامات قانونی برای شهروندان برای پرداخت عوارض پارک حاشیه ای گفت: در انتهای ماده ۱۵، بحث جریمه تخلف پارک ممنوع مطرح شده بود، ولی اجرایی شدن آن نیازمند همکاری پلیس بود و متاسفانه در یک دوره ای، شاهد عدم تعامل میان مدیریت شهری و پلیس بودیم و عملا این جریمه اجرایی نشد و صرفا بحث عوارض مطرح بود و طبعا بخش قابل توجهی از شهروندان، الزامی به پرداخت عوارض احساس نکردند؛ ولی در دوره هایی که پلیس و مدیریت شهری این تعامل را داشتند، با توجه به اینکه عدم پرداخت عوارض به جریمه تبدیل می شود و عوارض به مراتب از جریمه ارزان تر است، عملا موضوع حل می شود.

منبع خبر