کوچه بیمه واقع در خیابان قرنی تهران به نام مرحوم «رضا مقدسی» تغییر کرد

 آئین تغییر نام کوچه بیمه واقع در خیابان قرنی به نام مرحوم «رضا مقدسی» بعد از ظهر دوشنبه ۹ اسفندماه با حضور خانواده مرحوم رضا مقدسی، فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و سخنگوی شهرداری […]

 آئین تغییر نام کوچه بیمه واقع در خیابان قرنی به نام مرحوم «رضا مقدسی» بعد از ظهر دوشنبه ۹ اسفندماه با حضور خانواده مرحوم رضا مقدسی، فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و سخنگوی شهرداری تهران، حسین انتظامی معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، سید جواد زوج مدیرکل هماهنگی و آموزش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر برگزار شد.

مرحوم «رضا مقدسی» از افتخارات خبرگزاری مهر و سازمان تبلیغات اسلامی است

شجاعیان در ابتدای این آئین از مرحوم «رضا مقدسی» به‌عنوان یکی روزنامه‌نگاران ویژه و تراز انقلاب اسلامی و از افتخارات خبرگزاری مهر و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه رسانه یاد کرد و گفت: امروز توانستیم قدم کوچکی فارغ از ماندگاری نام ایشان در دل‌های همکاران خبرگزاری مهر و همکاران رسانه‌ای، در شهر تهران انجام دهیم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر با اشاره به رفتار حرفه‌ای، شخصیت والا، اخلاق خوش و وجوه انقلابی مرحوم رضا مقدسی بیان کرد: امروز با زحماتی که دوستان در داخل مجموعه خبرگزاری مهر، شورای شهر و شهردار منطقه ۶ متحمل شدند، این اقدام در جهت ماندگاری نام مرحوم رضا مقدسی در شهر تهران محقق شد.

وی بر لزوم انجام اقدامات شایسته در جهت ماندگاری اندیشه مرحوم رضا مقدسی تاکید کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد تا مسیر ثبت و الگوسازی از مرحوم رضا مقدسی به‌عنوان فرد ترازی در عرصه رسانه که خوش درخشیده، ادامه پیدا کند.

مرحوم رضا مقدسی از جمله نمونه‌های خوب روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی است

مهدی پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز در این نشست با تقدیر از پیگیری‌های خبرگزاری مهر و شهرداری منطقه ۶ در جهت تغییر نام کوچه بیمه به نام مرحوم رضا مقدسی گفت: این نام‌گذاری‌ها و نگهداشت یادها، بیش از اینکه برای رفتگان مهم باشد، برای ما مهم و دارای اهمیت است؛ چرا که میراث‌دار سلوک و روش فکر، اندیشه و مدیریت این عزیز در اداره رسانه هستیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: مرحوم رضا مقدسی از جمله افراد خاصی است که در دوران پس از انقلاب اسلامی می‌توانیم از او به‌عنوان یکی از نمونه‌های خوب روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی آن یاد کنیم و هر چقدر که بتوانیم به این موارد و موضوعات بپردازیم و آن را تبدیل به یک روند و رویه کنیم تا نسل جدید روزنامه‌نگاران و فعالان این حوزه از اندیشه و سلوک این عزیزان پیروی کنند، اقدامی ارزشمند و شایسته تقدیر است.

مسعود رنجبریان نیز در این آئین اظهار کرد: دوستان پیشنهاد بسیار خوبی دادند که در خبرگزاری مهر و خیابانی که این خبرگزاری در آن مستقر است، به‌نام مرحوم رضا مقدسی شود و خوشبختانه اعضای شورای شهر و شهرداری نیز پیگیری‌های لازم را به‌عمل آوردند تا این کار انجام شود و در نهایت این اقدام انجام شد.

شهردار منطقه ۶ در ادامه نسبت به رویه مدیریت شهری در جهت انجام اقدامات ماندگار به‌منظور گرامیداشت افرادی که سبب اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، ابراز خرسندی کرد.

مرحوم مقدسی از لحاظ کاری و اخلاقی الگو بود

انتظامی معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد در این جلسه گفت: این تدبیر که کوچه‌ای که جایگاه کاری مرحوم رضا مقدسی بوده است مزین به نام وی شود تا هر روز همکاران به یاد این مرحوم باشند جای تقدیر دارد.

معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: مرحوم رضا مقدسی هم به لحاظ حرفه‌ای و هم اخلاقی الگو بود و این اقدام کمک می‌کند تا همه ما سعی کنیم در مسیر وی حرکت کنیم.

وصیت مرحوم رضا مقدسی به همسرش

همسر مرحوم رضا مقدسی نیز در این آئین با بیان اینکه مرحوم رضا مقدسی دو وصیت داشته‌است، گفت: یکی از این وصایا این بود که هر جا مراسمی بود و یادی از ایشان شد، دعا کنیم که اگر امام زمان (عج) بازگشتند، مرحوم رضا مقدسی نیز با ایشان بازگردند.

وی با تقدیر از همه همکاران مرحوم رضا مقدسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وصایای آن مرحوم این بود که از فراموش شدن نام ایشان جلوگیری شود و امروز با این اقدام ایشان فراموش نخواهند شد و در یادها ماندگار خواهند بود.

توافق با سازمان زیباسازی برای شناسایی ۳۰ نقطه جهت بازخلق و احیا هویت تهران

علیرضا نادعلی در گفتگو با خبرنگار مهر و در حاشیه این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم رضا مقدسی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی شورای شهر، شهرداری مناطق و سازمان زیباسازی نسبت به گرامیداشت یاد و خاطره مفاخر نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: طی توافق انجام شده با سازمان زیباسازی مقرر شد تا حداقل حدود ۳۰ نقطه در شهر را شناسایی کنیم که رویداد و یا شخصیت خاصی با آن نسبت داشته باشد و بتوانیم برای بازخلق و احیا هویت تهران، در این نقاط، به شیوه‌های گوناگون برای تکریم این عزیزان از جمله نصب تندیس، سردیس و یا نام‌گذاری معابر اقدام شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: در منطقه ۶ تهران به جهت اینکه جز مناطق فرهنگی شهر تهران محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بسیاری از مؤسسات، دستگاه‌ها، نشریات و دانشگاه‌ها در این محل قرار دارد، رویکرد خوبی را آغاز کرده و ماجرای این کوچه و نام مرحوم رضا مقدسی نیز از این زمره است.

وی تصریح کرد: بسیاری از اهالی رسانه و فرهنگ هستند که نام آن‌ها را شاید خیلی خوب زنده نگه نداشته‌ایم؛ در حالی که یکی از وظایف شورای شهر و شهرداری این است که اهالی رسانه، فرهنگ و هنر خصوصاً آن‌هایی که با گفتمان انقلاب اسلامی نسبت مستقیم دارند را حتماً مورد تکریم قرار دهیم که در این دوره نسبت به آن انجام وظیفه خواهیم کرد.

تغییر رویکرد در کمیسیون نام‌گذاری با دادن اولویت به شهدا در شهرداری تهران

عبدالمطهر محمدخانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر و در حاشیه این آئین گفت: در کمیسیون نام‌گذاری با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری تلاش کرده‌ایم تا اساساً رویکرد را تغییر دهیم و اولویت نام‌گذاری معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها با شهدا است و هم منطق انقلابی و شرعی آن مشخص است و هم منطق ملی و میهنی آن روشن است.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در نگاه همه مردم ایران بدون در نظر گرفتن گرایشات سیاسی، تفاوت جدی میان شهدا و چهره‌ای فرهنگی، اجتماعی و ملی وجود دارد؛ چرا که شهدا با خون خود وفاداری خود را نسبت به کشور و دین اثبات کرده‌اند و از این جهت اولویت اول در کمیسیون نام‌گذاری با شهدا است و این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع، حتماً مفاخر فرهنگی، چهره‌های ملی و مذهبی مورد توجه قرار دارد و یکی از مصادیق بارز آن، نام‌گذای کوچه بیمه به‌نام مرحوم رضا مقدسی است و بخشی از ساکنان این کوچه که خبرنگاران خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز هستند، حتماً به اینکه نام این کوچه مزین به نام مرحوم رضا مقدسی شده است، افتخار می‌کنند و همین موضوع سبب تولید سرمایه اجتماعی می‌شود.

محمدخانی با بیان اینکه تهران در این زمینه دارای ظرفیت‌های مختلفی است، گفت: ما این را فراتر از ساکنان تهران به‌معنای افرادی که سال‌ها در تهران سکونت می‌کنند و فراتر از افرادی که در میان ما نیستند، دیده‌ایم؛ به‌طور مثال در خصوص آقای حسن یزدانی، قهرمان کشتی کشور که یک پهلوان بسیار محبوب در میان مردم ایران است، در دوره اخیر و در کمیسیون نام‌گذاری تصمیم‌گیری شد و یکی از خیابان‌ها در منطقه ۲۲ تهران به نام ایشان در نزدیکی فدراسیون کشتی نام‌گذاری شد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه راهبرد اصلی شهرداری تهران در دوره جدید حسب تأکیدات شهردار محترم تهران اداره شهر توسط شهروندان است، اظهار کرد: این مسیر زمانی ایجاد خواهد شد که مردم احساس کنند به‌طور واقعی در فرایند اداره شهر دخیل هستند شهر را به معنای واقعی از آن خود می‌دانند که این امر نیز با محوریت نخبگان صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: اگر مردم احساس کنند که به نخبگان اهمیت داده می‌شود، حرف آن‌ها شنیده می‌شود و در مدیریت شهر مشارکت دارند، طبیعتاً همه مردم برانگیخته می‌شوند که در اداره شهر نقش‌آفرینی کنند و بر همین اساس، نام‌گذاری‌های معابر نیز تعریف خاص خود را پیدا خواهد کرد.

محمدخانی در پایان تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد که مدل مشارکت‌پذیری شهروندان را از طریق توجه به نخبگان شهری در نام‌گذاری‌ها، رویدادها و مناسبت‌ها ببینیم و تلاش کنیم تا با استفاده از این ظرفیت، مردم را نسبت به اینکه شهر را از آن خود بدانند، ترغیب کنیم.

در بخش پایانی این آئین، با حضور خانواده مرحوم رضا مقدسی کوچه بیمه واقع در خیابان قرنی به نام مرحوم «رضا مقدسی» تغییر نام پیدا کرد.

منبع خبر