گام دیگر مدیریت شهری اصفهان برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر

در ادامه برنامه های “هر یکشنبه، یک افتتاح” شهرداری اصفهان، شرکت سرمایه‌ گذاری جسورانه هدهد با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر، فعالان اقتصادی و کارآفرینان به صورت رسمی افتتاح شد

گام دیگر مدیریت شهری اصفهان برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر

در ادامه برنامه های “هر یکشنبه، یک افتتاح” شهرداری اصفهان، شرکت سرمایه‌ گذاری جسورانه هدهد با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر، فعالان اقتصادی و کارآفرینان به صورت رسمی افتتاح شد

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شرکت سرمایه‌ گذاری جسورانه هدهد به منظور مشارکت در طرح‌ های فناورانه و نوآورانه با سرمایه ‌گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

سرمایه گذاران شرکت سرمایه ‌گذاری خطرپذیر هدهد شامل ۳۲ درصد سهام شهرداری، دو میلیارد تومان گروه توسعه کارآفرینی بهمن و دو میلیارد تومان صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان است که هم افزایی و تجمیع این روابط و توانمندی ‌ها با یکدیگر، تسهیل و تسریع اهداف شرکت را موجب می‌شود.

شرکت سرمایه گذاری جسورانه هدهد حاصل تلاش گروهی از سرمایه‌گذاران است که باور دارند ظرفیت‌های فراوانی برای خلق شرکت‌های شاخص و سرآمد وجود دارد.

*لازمه استفاده صحیح از سرمایه های شهر، حرکت به سمت شرکت های دانش بنیان است

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه در اولین روزی که برنامه ام را در این دوره مدیریت شهری تقدیم شورا کردم، ۷ محور را برای فعالیت های خود در شهر در نظر گرفته بودم، اظهار کرد: یکی از محورهای برنامه ام موضوع کارآفرینی و یکی دیگر نیز گردشگری بود که در موضوع گردشگری، شرایط کشور، برجام و کرونا موشک هایی قوی بر قلب گردشگری وارد کرد.

وی از علاقه و توجه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به موضوع مشاغل مبتنی بر دانش، نوآوری، خلاقیت و علم سخن گفت و تصریح کرد: آقای دکتر خسروی به عنوان محور مرکز پژوهش های شورا عمر خود را در این مسیر صرف و از مبانی آموخته های خود برای کارآفرینی در شهر استفاده کرده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری و شورا در یک موضوع واحد با کمک همدیگر مسیری را آغاز کردند که اهمیت آن از زیرساخت های بزرگ شهری کمتر نیست، امروز اتفاقات بزرگی در شهر افتاده که بسیاری از آنها ملموس و قابل رویت است اما بخش کارآفرینی مبتنی بر دانش با وجود قابل مشاهده نبودن، پرشی برای یک جهش بزرگ است که اگر به آن توجه لازم صورت نگیرد منجر به پدیده ای به نام فرار مغزها می شود.

وی اضافه کرد: شرکت های خطرپذیر از ۸۰ سال گذشته در دنیا مطرح بوده و امروزه در برخی از کشورها مانند چین، آمریکا یا دبی جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده و در اصفهان این موضوع باز هم مهجور باقی مانده بود که در این دوره مدیریت شهری به آن توجه شد.

نوروزی تاکید کرد: اصفهان با دارا بودن دانشگاه های متعدد، صنایع بزرگ، هنر و ذوق، آشنایی چندانی با این موضوعات ندارد، اگر خواهان استفاده از دانش جوانان، سرعت بخشیدن به فضای شتاب دهنده ها، استفاده صحیح از سرمایه های شهر هستیم لازم است به سمت شرکت های دانش بنیان و علم روز حرکت کنیم.

وی گفت: در دنیایی که سرعت رشد تکنولوژی و نوآوری بسیار زیاد است اگر لحظه ای از توجه به استفاده از دانش های جدید غفلت کنیم فاصله ما با کشورهای پیشرو بسیار زیاد می شود که بسیار زیان بخش است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: زمانی موضوع “توان ۷”(توانمندسازی شهروندان از طریق آموزش در حوزه کارآفرینی و مهارت آموزی) مطرح شد و برنامه ریزی شد تا ۱۰۰ هزار شهروند آموزش کسب و کار ببینند، این کار حرکتی بسیار بزرگ و آموزشی بود که زیرساخت و مسیر بسیار خوبی را ایجاد کرد. 

وی افزود: با سرمایه گذاری جسورانه و سرمایه گذاری کارآفرینی و با استفاده از امکانات شهری در کنار کسانی قرار می گیریم که دارای خلاقیت بوده و توان نوآوری دارند. 

نوروزی با بیان اینکه شهرداری به عنوان سرمایه گذار می تواند در کنار کسانی قرار بگیرد که توانایی نوآوری دارند، گفت: شهرداری باید این مسیر را برای همیشه ادامه دهد و اگر کسی ذره ای در این مسیر خلل وارد کند به حل مسائل اقتصادی کشور توجه نداشته است.

وی ادامه داد: برنامه ۱۴۰۵ شهرداری چشم اندازی برای آینده همه کسانی است که قصد دارند بر کرسی خدمت به مردم بنشینند، بنابراین باید در بودجه ریزی ها به سویی برویم که به نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی های نوین توجه شده باشد زیرا حرف اول را امروز در دنیا اینگونه فن آوری های جدید می زند.

شهردار اصفهان افزود: امروز با وجود جوانان کارآفرین، ساختمان جهان نما دیگر ساختمان از رونق افتاده ای نیست و استارتاپ ها اب در آن مستقر شدند. 

وی تصریح کرد: جایگاه اینگونه سرمایه گذاری های کارآفرین تا پایان این دوره مدیریت شهری تقویت می شود که خدمت بسیار بزرگ و ماندگاری است، خدمات ماندگار اعضای شورای شهر فعلی در تاریخ شهر ثبت می شود و اینها را کسانی متوجه می شوند که دارای دانش، شعور و درک درستی هستند.

نوروزی تاکید کرد: اگر امروز جایگاه کارهای دانش بنیان در کشور پایین است به دلیل نبودن درک درست از این موضوعات است، اگر خواهان حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال هستیم باید درک درستی از کارهای دانش بنیان وجود داشته باشد. 

شهردار اصفهان گفت: تا لحظه آخر خدمت این دوره مدیریت شهری خللی در سرعت افتتاحیه های هر هفته وارد نشده و انگیزه ای کاهش نمی یابد زیرا خدمت به مردم یک وظیفه انسانی و اخلاقی است و این موضوع باید تداوم داشته و کارهای زیربنایی مستحکم ادامه پیدا می کند.

*حمایت لازم از اکوسیستم های کارآفرینی امیدبخشی به جوانان خلاق است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر شریعتی و شهید چمران از اندیشمندان بزرگ کشور، اظهار کرد: یکی از شعارهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر اصفهان در ۴ سال گذشته “چهلستون شهر فردا” بود که یکی از ارکان مهم آن موضوع اکوسیستم کارآفرینی بود، این موضوع مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، هیچ دوره مدیریتی در آینده نیز نمی تواند اکوسیستم کارآفرینی را نادیده بگیرد.

علیرضا نصر تصریح کرد: در پایان شورای سوم که شورایی ۶ ساله بود خبرنگاری این پرسش را مطرح کرد که سخت ترین کار شورا طی این مدت کدام کار بود که من مراجعه مردم برای اشتغال فرزندانشان را سخت ترین کار ذکر کردم و باید بگویم این موضوع امروز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: با وجود اداره کار، مردم به شورای شهر مراجعه می کنند و یکی از گرفتاری های مردم امروز موضوع اشتغال است، بنابراین باید زمینه ای فراهم شود تا جوانان خودشان کارآفرین شوند که همین بزرگترین کار است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حمایت لازم از اکوسیستم های کارآفرینی و امیدبخشی به این قبیل مشاغل منجر به اتفاقات بسیار خوبی برای شهر و شهروندان می شود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره مدیریت شهری درخشش بسیار خوبی داشت، اضافه کرد: یکی از برجستگی هایی که باید به آن اذعان کرد همین مرکز در شورای پنجم بود، بالغ بر ۵۵ طرح، تصویب و عملیاتی شد که بخش عمده ای از آن به مرکز پژوهش های شورا و کمیسیون های ۷ گانه مرتبط می شد، این ۵۵ طرح با ۴ دوره قبل شورای شهر برابری می کرد.

*خالی شدن شهر از طبقه خلاق در نتیجه نبود منابع مالی خطرپذیر

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این مراسم، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در ابتدای ورود به مدیریت شهری متوجه آن شدیم این بود که شهر اصفهان با کمبود منابع مالی خطرپذیر مواجه است به نحوی که در شهر تهران مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای منابع مالی خطرپذیر در نظر گرفته شده بود اما برای اصفهان این رقم صفر بود.

کوروش خسروی تصریح کرد: زمانی که در شهر منابع مالی خطرپذیر وجود ندارد جوانان خلاق و کارآفرین شهر اصفهان برای جذب منابع مالی مجبور به مهاجرت می شوند که به معنای خالی شدن شهر از طبقه خلاق است.

وی اضافه کرد: نگرانی اعضای شورا باعث تصویب مبلغ ۵ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ شد که هم اکنون این رقم در صندوق به ۷ میلیارد تومان رسیده است، شورای شهر در ادامه این سیاست شهرداری را مکلف کرده که تا پایان سال ۱۴۰۵ سرمایه خطرپذیر شهرداری را به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برساند.

وی ادامه داد: امیدواریم با آمدن مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری سهم بخش خصوصی به ۱۰۰ میلیارد تومان و حتی بیشتر برسد. بنابراین به زودی منابع خطر پذیر از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان نیز طی چهار سال آینده گذشته و پشتوانه مالی خوب برای منابع خطرپذیرداشته باشیم.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدوارم این حرکت که از شورای پنجم آغاز شده در شورای ششم نیز ادامه پیدا کند زیرا نگرانی جدی مردم این است که شورای ششم مصوبه شهریورماه ۹۷ شورای پنجم مبنی بر تشکیل صندوق سرمایه‌ گذاری خطرپذیر را فراموش کند بنابراین نیاز است یکی از اعضای شورای شهر آینده پیگیری کند که شهرداری در بودجه سنواتی اعتبار حدود چهار یا ۵ میلیارد تومانی برای صندوق در نظر بگیرد تا سال ۱۴۰۵ به سرمایه ۲۰ میلیاردی برسد.

*سرمایه گذاری جسوارنه در شهر در این دوره مدیریت شهری رقم خورد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری خطرپذیر هدهد نیز در این مراسم، هم افزایی کارآفرینان را باعث افزایش سرعت رشد شهر و کارآفرینی ذکر کرد و گفت: این شرکت ها وسعت رشد اکوسیستم کارآفرینی را زیاد می کنند و باعث می شوند طبقه خلاق که موتور محرک جامعه است از شهر خارج نشوند. 

محمد علی زاهدی تصریح کرد: عمده دلیل رشد تکنولوژی در جهان را می توانیم شرکت های سرمایه گذاری جسور بدانیم زیرا این شرکت ها باعث فراهم شدن تامین مالی برای طرح هایی که به نظر می رسد انجام شدنی نیست می شوند.

وی افزود: صندوق پژوهش فناوری در سال ۸۴ به اصفهان آمد اما در آن زمان سرمایه گذاری جسوارنه انجام نشد که در ادامه این موضوع طی سال های گذشته پیگیری و به نتیجه رسید.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌ گذاری خطر پذیر هدهد با اشاره به کمک های شهرداری برای تشکیل صندوق، تاکید کرد: سال ۹۷ شهرداری مکلف شد در این خصوص با کمک سرمایه گذاران حرفه ای وارد شود، بنابراین مصوبه شورا اخذ و با دستور شهردار اصفهان به صورت جدی پیگیری شد.

وی سرمایه گذاران شرکت هدهد را ۶ سهامدار ذکر کرد و افزود: تا پایان تابستان حجم سرمایه شرکت سه برابر می شود و ما میزبان سرمایه گذاران جدید خواهیم بود.

زاهدی افزود: سرمایه‌ گذاران شرکت سرمایه‌ گذاری خطرپذیر هدهد شامل ۳۲ درصد سهام شهرداری، دو میلیارد تومان سهام گروه توسعه کارآفرینی بهمن و دو میلیارد تومان سهام صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان است.

وی تاکید کرد: مهمترین کاری که طی یکسال آینده قصد داریم آنرا انجام دهیم این است که سرمایه شرکت را سه برابر کنیم، این شرکت یک چرخ دنده کوچک از اکوسیستم کارآفرینی اصفهان است. استارتاپ های معروف دیگری نیز در اصفهان وجود دارد که در سطح کشور خدمات رسانی می کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری خطر پذیر هدهد گفت: زمانیکه تعداد زیادی کارآفرین زیر یک سقف جمع شوند با هم افزایی ایجاد شده سرعت رشد کارآفرینی بسیار زیاد می شود.

کد محتوا ۳۴۸۲۵

برچسب ها