گویش خورزوقی ثبت ملی می‌شود/ شناسایی ظرفیت‌های مغفول مانده خورزوق در هفته نکوداشت

شهردار خورزوق گفت: یکی از مواردی که در هفته نکوداشت خورزوق بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، گویش خورزوقی است که در این راستا پیگیری‌ها برای چاپ یک کتاب انجام شده و پیگیر ثبت ملی در میراث ناملموس کشور نیز هستیم. به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور ” بلدیه آنلاین و به نقل از ندای برخوار؛ […]

شهردار خورزوق گفت: یکی از مواردی که در هفته نکوداشت خورزوق بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، گویش خورزوقی است که در این راستا پیگیری‌ها برای چاپ یک کتاب انجام شده و پیگیر ثبت ملی در میراث ناملموس کشور نیز هستیم.
به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور ” بلدیه آنلاین و به نقل از ندای برخوار؛ سید فضل‌الله هاشمی شهردار خورزوق در نشست خبری به مناسبت هفته نکوداشت خورزوق گفت: در خطه‌های مختلف ایران، آداب‌ورسوم مختلفی وجود دارد که باید نگهداری و نشر داده شوند، چرا که این آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های غنی نشان از اصالت کشور عزیزمان است.

وی با بیان اینکه قدمت شهر شدن خورزوق به ۵۷ سال پیش بازمی‌گردد، افزود: به‌واسطه قدمت، فرهنگ غنی، بناهای تاریخی و صنایع نوپایی که در این شهر وجود دارد، ما به دنبال این هستیم که این موارد را در هفته نکوداشت خورزوق، هرچه بهتر بشناسیم و مردم را بیشتر با آنها آشنا کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: معرفی مشاهیر، مفاخر و بناهای تاریخی سطح شهر یکی از محورهای اصلی برنامه‌های هفته نکوداشت خورزوق است که از طریق بوم‌گردی و دیگر برنامه‌ها انجام می‌شود.

شهردار خورزوق تصریح کرد: سعی داریم مشاغل شهری و صنایع نوپایی که در خورزوق وجود دارد و بعضاً در کل کشور نیز مشهور شده‌اند را بیشتر به مردم معرفی کنیم و از کمک شما رسانه‌ها نیز در این راستا استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: یکی از مواردی که در هفته نکوداشت بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، گویش خورزوقی است که در این راستا پیگیری‌ها برای چاپ یک کتاب انجام شده و پیگیر ثبت ملی در میراث ناملموس کشور نیز هستیم.

هاشمی با بیان اینکه در هفته نکوداشت خورزوق از چندین پروژه بهره‌برداری می‌شود، عنوان کرد: یکی از این پروژه‌ها باغ بانوان است که به نام مادر مزین شده است.

شهردار خورزوق ادامه داد: برای تکمیل باغ بانوان ۵ میلیارد تومان هزینه شده و اقداماتی از قبیل تکمیل پیاده‌رو، کاشت چمن، احداث ساختمان اداری، تکمیل حوض، کاشت چمن مصنوعی، احداث سایت ورزش درمان، اسباب‌بازی کودکان، نصب آلاچیق و صندلی‌ها برای تکمیل آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به فرهنگ شهروندی را در هفته نکوداشت در دستور کار خواهیم داشت، تأکید کرد: در این هفته نمایشگاه مشاغل شهری نیز برپا می‌شود که شامل صنایع‌دستی و دیگر مشاغل نوپای شهر مانند تریکو و… است.

هاشمی اذعان کرد: از دیگر اقدامات شاخص که در هفته نکوداشت شهر خورزوق برگزار می‌شود، تولید نماهنگ و ساخت سرود «خورزوق من» است که در جشن پایان هفته نکوداشت از آن رونمایی می‌شود.

وی اذعان کرد: ورزش پهلوانی یکی از ورزش‌هایی است که از دیرباز در شهر خورزوق رواج داشته و مردم این شهر هم روحیه پهلوانی داشته‌اند و هم علاقه‌مند به این ورزش بودند؛ مدیریت شهری نیز در صدد بود تا یک مجموعه فرهنگی ورزشی را به همین منظور آماده کند و که مجموعه شهید مدافع حرم مرتضی زارع آماده شد و در اختیار ورزشکاران پهلوانی قرار گرفت.

هاشمی با اشاره به پیشرفت ساختمان اداری شهرداری خورزوق، تصریح کرد: مرحله اسکلت و سفت‌کاری ساختمان اداری شهرداری به پایان رسیده و اکنون در مرحله نازک‌کاری قرار دارد؛ در جوار آن یک مجموعه فرهنگی ۸ کلاسه نیز در حال احداث است.

شهردار خورزوق ادامه داد: همچنین یک سالن همایش‌ها را با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر پیش‌بینی کردیم که از این مجموعه به برای برگزاری مراسمات فرهنگی و جلسات استفاده خواهد شد.

وی در پایان گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار مترمربع از معابر شهر خورزوق آسفالت شده و تا نیمه سال جاری نیز ۵۲ هزار مترمربع از معابر شهر آسفالت شده است. همچنین در سال گذشته ۲۳ هزار متر طول جدول‌گذاری و کانیوگذاری و تا نیمه اول سال جاری ۱۱ هزار متر طول جدول‌گذاری و کانیوگذاری شده است.

نکوداشت به شناسایی پتانسیل‌های مغفول مانده کمک می‌کند

علی فتحی سخنگوی شورای اسلامی شهر خورزوق نیز در این نشست اظهار کرد: این نکوداشت‌ها دستاوردهای خوبی را برای شهرها دارد و اولین اهمیت و دستاورد این همایش‌ها و نکوداشت‌ها، شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مغفول مانده یک شهر است.

وی افزود: اکنون واقعاً کسانی که سن‌وسال کمتری دارند، نمی‌توانند با گویش خورزوقی صحبت کنند و این یک ضرر برای گویش خورزوقی است که به‌واسطه این هفته نکوداشت، ما در پی ثبت ملی این گویش هستیم.

فتحی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی گویش خورزوقی در هفته نکوداشت، تصریح کرد: این نشست با حضور اساتید مطرح دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد که این کمک می‌کند گویش خورزوقی در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.