۴۲ پروژه شهری، پیشکش به شهروندان مشهدی | تقاطع غیرهم سطح خلیج فارس افتتاح شد

هم زمان با دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت شهری مشهد تقاطع غیرهم سطح خلیج فارس و ۴۱پروژه شهری دیگر را در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار داد. در مراسم دیروز عملیات بهره برداری از این پروژه‌ها در حوزه عمرانی، هوشمندسازی، فضای سبز و تجهیز مکان‌های فرهنگی و خدماتی با دستور استاندار خراسان رضوی و با حضور […]

هم زمان با دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت شهری مشهد تقاطع غیرهم سطح خلیج فارس و ۴۱پروژه شهری دیگر را در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار داد.

در مراسم دیروز عملیات بهره برداری از این پروژه‌ها در حوزه عمرانی، هوشمندسازی، فضای سبز و تجهیز مکان‌های فرهنگی و خدماتی با دستور استاندار خراسان رضوی و با حضور شهردار مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر و دیگر مدیران استانی و شهری صادر شد.

ادامه سازندگی در مشهد

شهردار مشهد در این مراسم با بیان اینکه ترافیک در کلان شهر‌ها یکی از معضلات اصلی است، اظهار کرد: سیاست اصلی ما توسعه حمل ونقل کرامت محور و پاک است. توسعه شریان‌های اصلی شهر، توسعه خطوط مترویی و توسعه حمل ونقل عمومی جزو اولویت‌های اصلی این دوره مدیریت شهری است.

سیدعبدا… ارجائی افزود: یکی از ضعف‌های مشهد، نبود شریان اصلی و جمع کننده شرقی-غربی و شمالی-جنوبی است. ما نیاز داریم در این شهر یک جمع کننده اصلی شمال به جنوب شهر و بالعکس داشته باشیم تا ارتباط شمال و جنوب شهر برقرار شود و بتوان با کاهش زمان سفر، ترافیک کمتر و درنهایت کاهش آلایندگی شهری را شاهد باشیم.

وی افزود: در راستای توسعه شریان‌های اصلی مشهد و در صورت کمک دولت با کاهش مصرف سوخت، دولت می‌تواند در یارانه‌های سوخت صرفه جویی کند و این کمک درنهایت به نفع دولت هم خواهد بود.

ارجائی در ادامه به موضوع معوقات پیمانکاران اشاره کرد و گفت: با توافقاتی که بین استاندار خراسان رضوی و شورای اسلامی شهر انجام شده است، از مشکلات به وجودآمده عبور خواهیم کرد. ما هم از پیمانکاران تشکر می‌کنیم و هم آن‌ها را درک می‌کنیم. بی شک با همراهی هم از این جریان عبور می‌کنیم. زیرا اهتمام مدیریت شهری پرداخت معوقات و بدهی هاست.

تکمیل ۲ پروژه کلان تا پایان سال

وی با تأکید بر اینکه با همراهی پیمانکاران سازندگی در مشهد ادامه خواهد داشت، گفت: پایان دادن به پروژه‌های نیمه تمام یکی از اولویت‌های ماست و در این راستا تا پایان سال دو پروژه کلان دیگر را به پایان خواهیم رساند و سال آینده نیز پایان دادن به برخی پروژه‌های نیمه تمام و شروع پروژه‌های جدید عمرانی را در دستورکار داریم.

شهردار مشهد در ادامه به توسعه شبکه ریلی و مترویی شهر مشهد اشاره کرد و افزود: گسترش شبکه ریلی به ویژه در خطوط دو و سه قطارشهری مشهد یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهری است و درباره خط چهار قطارشهری نیز باوجود همه انتقاد‌هایی که به آغاز عملیات عمرانی این پروژه داریم، در همین مدت چندماهه، دستگاه حفار هشتصد متر حفاری کرده و از زیر بافت متراکم ابتدایی خط چهار عبور کرده است.

وی افزود: در خط سه قطارشهری مشهد هم در مدتی معقول و با همکاری دولت، قصد اتصال فرودگاه، پایانه مسافربری و راه آهن را به حرم مطهر رضوی داریم و اگر بتوانیم، قسمت غربی خط سه را در جهت اتصال به میدان شهدا در دستورکار قرار می‌دهیم، اما با توجه به گران بودن ساخت قطارشهری، قولی نمی‌توان داد.

توسعه ناوگان اتوبوس رانی دیگر موضوعی بود که شهردار مشهد به آن اشاره کرد. ارجائی در این باره گفت: ناوگان اتوبوس رانی عمر به نسبت زیادی دارد. از این رو ورود اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان در دستورکار است. همچنین کم شدن هزینه سفر با اتوبوس در برخی از خطوط را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکلات مردم در موضوع استفاده از مینی بوس و ون، گفت: در این راستا اجازه گرفته شده است تا بتوانیم از «میدل باس» در مسیر‌های شهری استفاده کنیم. این وسیله نقلیه هم به نسبت بزرگ است و هم قیمتی مناسب دارد. از این رو در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی خرید میدل باس آمده است.

ارجائی ادامه داد: امیدواریم امسال و سال آینده در توسعه ناوگان اتوبوس رانی شاهد تغییر چشمگیری باشیم.
وی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به مناسبت دهه‌فجر ۴۲ پروژه را تقدیم زائران و مجاوران بارگاه رضوی کرده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین پروژه بهره برداری شده امروز، تقاطع خلیج فارس است.

این پروژه از ۱۵ آبان به صورت مرحله به مرحله در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما امروز افتتاحیه رسمی این پروژه را برگزار کردیم.

ارجائی افزود: دیگر پروژه بهره برداری شده در حوزه‌های خدمات شهری، حمل ونقل غیرموتوری و زیرساخت‌های فرهنگی واجتماعی بوده است.

۳ پروژه بزرگ برای سال آینده

شهردار مشهد در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره اینکه در سال آینده چند پروژه مهم عمرانی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد در سال آینده سه پروژه بزرگ را آغاز می‌کند. این پروژه هابا تمرکز بر حاشیه شهر، همه شهر مشهد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وسعت پروژه‌ها زیاد است.

اجرای کمربند جنوبی به مصلحت نیست

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همه کسانی که در به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها تلاش کرده اند، گفت: فرصت خدمتگزاری کوتاه است. از این رو باید از این فرصت حداکثر بهره برداری را ببریم تا هم رضایت خداوند متعال و هم رضایت مردم کسب شود.

یعقوبعلی نظری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نظرش را درباره کمربند جنوبی این گونه بیان کرد: در این زمینه نظر شخصی ندارم. در این گونه مسائل اعمال نظر شخصی رد شده است. در پروژه کمربند جنوبی مسائل زیست محیطی و مسائل ترافیکی باید مدنظر قرار گیرد و تصمیم گیری‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد تا همه ابعاد موضوع مدنظر قرار گرفته باشد.

وی افزود: تا این لحظه در موضوع کمربند جنوبی با درنظرگرفتن زوایای مختلف، نظر دستگاه‌های مرتبط بر این است که اجرای پروژه کمربند جنوبی به مصلحت نیست.

نظری همچنین درباره موضوع جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب، گفت: جهاد تبیین مربوط به یک موضوع نمی‌شود و روش آن هم فقط گفتاری نیست. ما با خدمت و با عمل در عرصه‌ها و موضوع‌های مختلف جهاد تبیین عملی باید انجام دهیم. نمونه بارز جهاد تبیین عملی همین تعریف، اجرا و افتتاح پروژه‌های عمرانی است.

شیب خدمت به سمت نیاز‌های واقعی شهر

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه شورای ششم شهر مشهد معتقد است که شیب خدمات را به سمت نیاز‌های واقعی سوق دهد، اظهار کرد: در این راستا در اصلاح بودجه امسال ۳۸ درصد بودجه به مناطق حاشیه شهر اختصاص داده شد، هرچند ۸۰ درصد بودجه هزینه شده بود.

ایمان فرهمندی با تأکید بر اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باید در اولویت کاری مدیریت شهری باشد، تصریح کرد: منطقه غربی مشهد به واسطه دوری از مرکز شهر، درصد زیادی از استفاده از وسیله نقلیه شخصی را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه نیروگاه توس با آلودگی‌ای که تولید می‌کند، در نزدیکی این محدوده شهری است، آلودگی هوای غرب مشهد زیاد است؛

بنابراین ضرورت دارد با توسعه حمل ونقل عمومی مانند توسعه ناوگان اتوبوس رانی در این منطقه و ساخت خط سه قطارشهری، دست کم بتوانیم آلایندگی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شخصی را کاهش دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اکنون بازنگری شبکه معابر یکی از نیاز‌های اصلی مشهد است، افزود: در مشهد مسیر دسترسی مناسب شمال به جنوب نداریم و با توجه به اینکه این کلان شهر فقط دو ورودی و خروجی دارد و این ورودی‌ها در شبکه معابر شهری گم می‌شود، باید به موضوع کمربند جنوبی توجه ویژه شود.

همچنین باید بهره مندی از کمربند شمالی مشهد وارد بخش عملیاتی شود و در عین حال ضرورت ساخت کنارگذر شمالی جدید که در حال مطالعه است، احساس می‌شود.

تقاطع خلیج فارس در ۳ سطح

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح تقاطع خلیج فارس، گفت: این پروژه در سه سطح زیرگذر، میدان هم سطح و پل متصل کننده بولوار مجیدیه به بولوار شهیدقنبری است.

سیدخلیل منبتی افزود: بخش اول این پروژه مربوط به زیرگذر و میدان هم سطح، اکنون زیر بار ترافیکی است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این تقاطع معارضات متفاوتی رفع شد، گفت: برای ساخت تقاطع خلیج فارس ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

منبتی درباره طولانی شدن مرحله تکمیلی ساخت این تقاطع نیز گفت: بی شک اگر سازمان عمران به کمک این پروژه نمی‌آمد، بهره برداری از تقاطع خلیج فارس به سال آینده هم نمی‌رسید.

وی افزود: در پروژه خلیج فارس دکل مخابراتی، خط انتقال گاز، کابل برق فشارمتوسط، لوله آب و فاضلاب به عنوان معارض وجود داشت.

منبع خبر