الزام شهرداری تهران به مطالعه طرح توسعه فرهنگی میدان آزادی

با رای اعضای شورا، شهرداری تهران ملزم به مطالعه طرح توسعه فرهنگی میدان آزادی شد. در پنجاه و ششمین جلسه شورا طرح الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات طرح ساماندهی و توسعه فرهنگی میدان آزادی مورد بررسی اعضا قرار گرفت و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در قرائت گزارش آن گفت: این […]

با رای اعضای شورا، شهرداری تهران ملزم به مطالعه طرح توسعه فرهنگی میدان آزادی شد.

در پنجاه و ششمین جلسه شورا طرح الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات طرح ساماندهی و توسعه فرهنگی میدان آزادی مورد بررسی اعضا قرار گرفت و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در قرائت گزارش آن گفت: این طرح به دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و شهرسازی-معماری ارجاع شد و مورد بررسی دو کمیسیون قرار گرفت و عنوان آن به «الزام شهرداری تهران به تقویت نقش فرهنگی و گردشگری انقلاب اسلامی در میدان آزادی» تبدیل شد.

او ادامه داد: نظر به بند ۳ ماده ۷۲ و بند ۳ ماده ۷۸ برنامه توسعه سوم شهرداری تهران به منظور بهبود نظام دسترسی و تقویت بخش فرهنگی و گردشگری میدان آزادی و با توجه به الزام تهیه طرح موضعی ساماندهی مرکز خدماتی-تجاری حوزه غربی تهران در میدان آزادی، شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش ماه از زمان تصویب این مصوبه ضمن بررسی جامع مطالعات فرادست و طرح های ادوار مختلف، بعنوان یک فضای زنده و پویا نسبت به انجام مطالعات مربتط اقدام به تهیه طرح و برنامه ساماندهی با کسب تایید دو کمیسیون طرح مذکور، طبق برنامه عملیاتی مشخصی اجرایی نماید.

در ادامه احمد صادقی طی پیشنهادی گفت: لازم است که این میدان از حالت مهجور و پرترافیک خود خارج شود. اما ایجاد امکانات و فضای تفریحی و استراحتگاه مغایر ضوابط فنی و استانداردهاست و باعث افزایش ترافیک و آلودگی بصری می شود، لذا بهتر است که داخل پایانه یا خارج از محدوده ساخته شود.

او همچنین پیشنهاد کرد عبارت (کسب تایید دو کمیسیون) به (کسب تایید شورای شهر) تبدیل شود.

مهدی اقراریان هم طی پیشنهادی گفت: یکی از چالش های جنوب غرب تهران، نبود مراکز هدف گردشگری است. میدان آزادی یک میراث هویتی برای شهر تهران است، بویژه در حوزه انقلاب اسلامی و راهپیمایی ها و ورود حضرت امام. لذا اگر یک بازنگری در این حوزه صورت بگیرد، می توان کار ماندگاری در حوزه میدان آزادی انجام داد.

وی ادامه داد: اما میدان آزادی درحال حاضر نقطه گردشگری نیست و فقط در ۲۲ بهمن کارویژه خود را دارد. لذا خواهشمندم کمیسیون فرهنگی و معاونین شهردار به این نکته توجه داشته باشند و یک کارگروه برای هدف تشکیل ایجاد یک منطقه گردشگری برای جنوب غرب تهران ایجاد شود.

مهدی پیرهادی نیز در همین راستا متذکر شد: برج آزادی یک اثر ملی است و باید به فضای سبز آن توجه شود. چراکه آبیاری این فضای سبز آسیب هایی را به بخش هایی پایینی برج آزادی وارد کرده است.

او با اشاره به اینکه همچنین موضوع حراست از ابنیه نیز در میان است، افزود: در دوره گذشته در هنگام تحویل سال توپی در کنار برج آزادی شلیک شد که باعث شد که بخشی از دیواره برج ترک بخورد. درواقع یک کار غیر اصولی انجام شد که به یک اثر ملی آسیب وارد کرده است.

مهدی اقراریان و ناصر امانی پیشنهاد کردند که این موضوع به کمیسیون مرجوع شود اما با ۸ رای موافق به تصویب نرسید.

در ادامه پیشنهاد احمد صادقی مبتنی بر جایگزینی عبارت (کسب تایید شورای شهر) به رای گذاشته شد و به همراه ماده واحده با اکثریت آرا به تصویب اعضا رسید.

منبع خبر