تبدیل دره فرحزاد به اکو پارک تا شهریور ۱۴۰۱

شهردار منطقه ۲ در مورد آخرین وضعیت احیای بافت دره فرحزاد توضیحاتی ارائه کرد. مهدی صالحی در مورد آخرین وضعیت احیا و پاکسازی دره فرحزاد بیان کرد: پیرو ایجاد قرارگاه اجتماعی به ریاست شهردار تهران، رفع معضلات اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که در اولین گام ساماندهی معتادان متجاهر به عنوان یک مسئله اجتماعی […]

شهردار منطقه ۲ در مورد آخرین وضعیت احیای بافت دره فرحزاد توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی صالحی در مورد آخرین وضعیت احیا و پاکسازی دره فرحزاد بیان کرد: پیرو ایجاد قرارگاه اجتماعی به ریاست شهردار تهران، رفع معضلات اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که در اولین گام ساماندهی معتادان متجاهر به عنوان یک مسئله اجتماعی اولویت دار مورد توجه قرار گرفت. در این میان برای مناطق دو و پنج نیز به واسطه وجود دره فرحزاد که پاتوق معتادان متجاهر بود ، دستور کاری تدوین شد.

وی با بیان اینکه به عنوان شهردار منطقه ۲ بیانگر اقدامات این منطقه هستم و اقدامات ما نیز در راستا و هم پوشانی اقدامات شهرداری منطقه ۵ در دره فرحزاد است، افزود: بر همین اساس سه مسئله جمع آوری معتادان متجاهر، حذف پلاک های قرمز که به مسئله اعتیاد در دره دامن می زند و اجرای ریشه ای طرح ساماندهی رود دره برای حذف زمینه بازگشت معتادان، در دستور کار قرار گرفت.

شهردار منطقه ۲ با بیان اینکه جمع آوری معتادان از وظایف نیروی انتظامی است و شهرداری فقط  کمک می کند، افزود: خوشبختانه با حضور نیروی انتظامی در چند مرحله جمع آوری معتادان انجام شد و شاهد کاهش حضور معتادان متجاهر هستیم و شهرداری نیز در یک اقدام با به کارگیری ۵۰۰ کارگر تمامی ضایعات  و نخاله های دره که چندین سال در این دره رها شده بود را پاکسازی کرد.

وی  گفت:  ۱۷ پلاک قرمز این محدوده نیز در حیطه اختیارات دادستانی است و  باید ورود کند.

صالحی در مورد طرح شهرداری تهران برای ساماندهی دره فرحزاد اظهار کرد:  پس از پاکسازی، در گام بعدی احداث یک جاده در کنار رودخانه در دستور کار است، با توجه به اینکه دادستان دستور داده است حریم رودخانه پاکسازی شود ،شهرداری در نظر دارد پس از  آزادسازی حریم، معبرسازی کند  تا امکان حضور پلیس در رود دره فراهم شود و از سویی با ایجاد مسیرهای تفریحی و تامین روشنایی، این امکان برای استفاده عموم مردم فراهم می شود ،چرا که با حضور مردم، معتادان از این محل خواهند رفت.

وی با بیان اینکه پس از معبر سازی  مسئله تبدیل دره فرحزاد به اکو پارک مطرح است، تصریح کرد:  احداث فاز صفر بوستان نهج البلاغه در امتداد رود دره فرحزاد در دستور کار سازمان بوستان ها قرار گرفته است و طبق قول مدیرعامل سازمان بوستانها عملیات اجرایی آن  از ابتدای اسفندماه شروع و امید است تا شهریورماه سال آینده این مهم محقق شود.

وی در مورد فازبندی عملیات اجرایی این طرح گفت: براساس برنامه ریزی ها فاز یک تا دادمان و از دادمان تا نیایش نیز فاز صفر تعیین شده است و از تقاطع بزرگراه هاشمی رفسنجانی تا آبشار نیز به اکو پارک تبدیل می شود که مقرر شده این اکو پارک در ساخت شهری، روستایی و کوهستانی استفاده شود که به نظر می رسد فاز سوم تا آبشار به دلیل معارضین کمتر زودتر به مرحله بهره برداری برسد.

صالحی در پاسخ به ابهاماتی در مورد موفقیت آمیز بودن ساماندهی دره فرحزاد به عنوان یک پاتوق قدیمی معتادان، با تاکید بر اینکه بلاتکلیفی عرصه های شهری و عمومی سبب ایجاد و بروز اینگونه مشکلات می شود، گفت: بوستان نهج البلاغه یا جوانمردان روزگاری وضعیتی بدتر  از دره فرحزاد داشتند اما می بینید با حضور مردم، معتادان از این محل ها خارج شدند و نکته قابل توجه این است که محله فرحزاد معتاد خیز نیست بلکه پذیرای معتادان است و به مانند برخی محلات تهران که سالیان سال است سابقه معتاد خیزی دارند، نیست.

منبع خبر