جمالی‌نژاد: رویکرد منطقه‌ای در مدیریت شهری باید غالب شود

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: قوانین و مقررات جاری کشور باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که رویکردهای منطقه‌ای، ملی و هماهنگ، جایگزین رویکردهای بخشی و جزیره‌ای در دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری شود. مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: سال گذشته بیش از […]

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: قوانین و مقررات جاری کشور باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که رویکردهای منطقه‌ای، ملی و هماهنگ، جایگزین رویکردهای بخشی و جزیره‌ای در دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری شود.

مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۶۲۰۰ نفر از کارکنان شهرداری‌ها که در حوزه ستادی، مناطق و سازمان‌های وابسته در مشاغل کارمندی مشغول به کار بوده‌اند، در سقف سهمیه تخصیصی سازمان اداری و استخدامی کشور ساماندهی شدند.

وی افزود: کارکنانی که از نظر مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و مصاحبه کتبی، به ترتیب نمره بالاتر را کسب کردند، با رعایت شرایط احراز در سقف سهمیه تخصیصی سازمان اداری و استخدامی کشور ساماندهی شدند که این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه فرایند استخدامی و ساماندهی مشاغل تنها منوط به کارکنان شهرداری‌های در کشور به جز تهران اعمال شد، گفت: اقدامات متعدد دیگری از جمله تسهیل و تسریع در فرایند بررسی پرونده‌های ارتقای شغلی، ارتقای گروه، انتصابات، ترفیع کارکنان شهرداری‌ها، تفویض اختیار به استانداری‌ها در زمینه تبدیل وضعیت رسمی آزمایشی به رسمی قطعی و مواردی از این قبیل نیز در دستور کار است که هر یک به نوبه خود سهم و نقشی در ثبات شغلی نیروهای انسانی زحمتکش شهرداری‌ها خواهد داشت.

وی تحقق مدیریت یکپارچه شهری را همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات دلسوزان و متولیان مدیریت شهری دانست و افزود: به‌رغم ضرورت و اهمیت و تأکیدات قانونی به ویژه در برنامه‌های توسعه پیشین، تاکنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است، این موضوع دلایل خاص خود را دارد که مباحث مفصل‌تری را می‌طلبد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه با اجرایی نشدن مدیریت یکپارچه شهری، شاهد دوباره‌کاری، اتلاف منابع و در مجموع گران مدیریت کردن شهرها و روستاها خواهیم بود، تاکید کرد: برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری بیش از هر چیز نیازمند وضع قوانین و مقررات مرتبط و الزام‌آور برای دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط هستیم که وزارت کشور با توجه به اعتقاد خود به این موضوع، به طور جدی به دنبال محقق شدن آن است.

وی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات جاری کشور باید به گونه‌ای اصلاح شود که رویکردهای منطقه‌ای، ملی و هماهنگ، جایگزین رویکردهای بخشی و جزیره‌ای در دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه وضعیت استخدامی بیش از ۶۲۰۰ نفر از کارکنان شهرداری در کشور ساماندهی شده است، ادامه داد: آئین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها به استناد قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است که با هدف ساماندهی و ثبات شغلی نیروی انسانی در شهرداری‌ها تهیه و برای سیر مراحل تصویب به هیئت وزیران ارسال شده است؛ این آئین‌نامه در صورت تصویب، بخش قابل توجهی از مشکلات نیروی انسانی شهرداری‌ها را مرتفع خواهد کرد.

منبع خبر