سخنرانی مهندس نصراله پور شهردار خوی در هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا

متن سخنرانی شهردار خوی در هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا: هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود/ وا رَهَد از حدِّ جهان، بی‌حد و اندازه شود خاک سیه بر سر او، کز دَمِ تو تازه نشد/ یا همگی رنگ شود یا همه آوازه شود هر که شُدَت حلقهٔ در، زود بَرَد حُقّه‌ی زَر/ […]

متن سخنرانی شهردار خوی در هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا: هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود/ وا رَهَد از حدِّ جهان، بی‌حد و اندازه شود
خاک سیه بر سر او، کز دَمِ تو تازه نشد/ یا همگی رنگ شود یا همه آوازه شود
هر که شُدَت حلقهٔ در، زود بَرَد حُقّه‌ی زَر/ خاصه که در باز کنی مَحرمِ دروازه شود
آب چه دانست که او گوهرِ گوینده شود/ خاک چه دانست که او غمزه‌ی غَمّازه شود
روی کسی سرخ نشد بی‌مدد لعل لبت/ بی تو اگر سرخ بُوَد از اثر غازِه شود
ناقه‌ی صالح چو ز ِ که، زادِ یقین گشت مرا/ کوه پی مژده‌ی تو اُشترِ جَمّازه شود
راز نهان دار و خَمُش، ور خَمُشی تلخ بُوَد/ آنچِ جگرسوزه بُوَد، باز جگرسازه شود
آقایان، خانم‌ها، میهمانان گرامی داخلی و خارجی، اصحاب اندیشه و قلم، ارباب جراید و صاحبان فضیلت و کرامت
حضور شما را در هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در دارالمومنین مصفای خوی، شهر ادب و شور و شعور و عرفان و جوار عارف واصل، حضرت شمسُ‌الحقِ تبریزی را گرامی می‌دارم و از خداوند کریمِ منان، برای همه‌تان اوقاتی پر از عطر عرفان و شور و شوق خواهانم.
بی‌تردید، رویدادهائی با این قواره و با حضور شما گرامیانِ فرهیخته در شهرمان خوی، فرصت بی‌نظیری ساخته که اصحاب علم و عرفان و کمال، سالی یکی دو روز فارغ از غوغای جهان، در خویِ باصفای ما دورِ هم آیند و از شمس و مولانا و دل‌دادگی و مشتاقی و مهجوری بگویند و بشنوند.
برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا امسال دارای چند ویژگی است. اول، مقارن بودن روزهای همایش با ایام مبارک ربیع‌المولودِ حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که این تقارن را به فال نیک می‌گیرم و از روح بلند آن دُردانه‌ی هستی و صاحبِ خُلقِ عظیم و سِرّ ِ پنهان لولاک لما خلقت الافلاک برای حضار گرامی شرکت کننده در همایش، خیر و سعادت و نیک‌بختی آرزومندم.

دوم، همایش امسال توفیقی دوباره بود برای برگزاری نشست به سبک و سیاق متدوالش بعد از ایام سختِ همه‌گیری کرونا در ایران و جهان و نیز اولین همایش حضوری که در دوره‌ی خدمتگذاری این‌جانب و همکارانم در مجموعه مدیریت شهری خوی اتفاق می‌افتد. که از همین‌ تریبون، بخاطر این توفیق، جبهه‌ی سپاس بر درگاه حی لایزال می‌سایم و دعا که توفیق هم‌چنان رفیق باشد و در سال‌های آتی نیز بتوانم و بتوانیم بهتر و شایسته‌تر در خدمت گرامیان و دانشمندان و اصحاب علم و عرفان در خوی، شهر شمس تبریزی باشم و باشیم.
از دست‌اندرکاران برگزاری همایش و نیز همه‌ی دوستان عزیزی که در ماه‌های اخیر تمام همت و وقت و انگیزه‌شان را برای بهتر برگزار شدن همایش بکار بستند تا امسال شاهد حضور پرشورتر شیفتگان مکتب عرفانی شمس و مولانا در خوی باشیم و سببی ساختند تا از فیض حضور جامعه علمی کشورهای هم‌جوار و صاحبان کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های آنکارا و ارزروم و وان در این همایش باشیم، کمال تشکر را دارم.
هم‌چنین از هنرمندان گرانمایه‌ای که به پنجه هنرمندانه‌ی پرگهرشان، هنر ساختند و در حاشیه همایش به تماشای اهل رازش گذاشتند تشکر صمیمانه‌ام را ابراز می‌کنم.
از اصحاب علم و نویسندگان و پژوهشگران که با ارائه‌ی ده‌ها مقاله به غنای علمی همایش افزودند نیز با تمام فروتنی، قدردانی نموده و از هیئت علمیِ نکته‌دان و نکته‌سنجی که زحمت پالایش و انتخاب مقالات را متحمل شدند سپاسگذارم.
بی‌تردید این همایش برپا نمی‌شد الا با همکاری دستگاه‌های مرتبط شهرستانی و استانی و نیز همکاری صمیمانه‌ی وزارت‌خانه‌ها. از این بزرگواران نیز به نوبه خود ممنونم و دست‌شان را به گرمی می‌فشارم.
در آخر، برای میهمانان شهر با صفایمان اقامتی خوش آرزو دارم و امید که دیگر بار در قرارهای آتی، نوبت زیارت‌شان از ما دریغ نگردد.
این همه گفتیم لیک اندر بسیچ/ بی‌عنایات خدا هیچیم هیچ
بی عنایات حق و خاصان حق/ گر مَلِک باشد سیاهَستَش ورق
ای خدا ای فضل تو حاجت روا/ با تو یاد هیچ کس نبوَد روا
این قدر ارشاد تو بخشیده‌ای/تا بدین بس عیب ما پوشیده‌ای
قطرهٔ دانش که بخشیدی ز پیش/ متصل گردان به دریاهای خویش
قطرهٔ علمست اندر جان من/ وارهانش از هوا وز خاک تن

مهندس نصراله پور
شهردار خوی

منبع خبر