شهردار مشهد: فردوسی، سرمایه فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی است

سید عبدالله ارجائی گفت: می‌توان به هویت فردوسی و شاهنامه در سطح بین‌المللی از لحاظ رسانه‌ای و فرهنگی پرداخت. سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه می‌توان هویت فردوسی و شاهنامه را در سطح بین‌المللی مورد پرداخت رسانه‌ای و فرهنگی قرار داد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، […]

سید عبدالله ارجائی گفت: می‌توان به هویت فردوسی و شاهنامه در سطح بین‌المللی از لحاظ رسانه‌ای و فرهنگی پرداخت.

سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه می‌توان هویت فردوسی و شاهنامه را در سطح بین‌المللی مورد پرداخت رسانه‌ای و فرهنگی قرار داد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، به دو دلیل نیاز است به فردوسی‌پژوهی در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت؛ نخست اینکه فردوسی شخصیتی بین‌المللی است و معرفی او به‌عنوان یک شخصیت برجسته فرهنگی که ایرانی بوده است، می‌تواند آورده‌های وسیعی برای کشور داشته باشد. علاوه بر این، حقیقت این است که امروزه این خطر با قوت بیشتری وجود دارد که عده‌ای فردوسی را مصادره کنند و هویت ایرانی‌بودن و خراسانی‌بودن او به‌گونه‌ای تحریف شود که در آینده برخی به‌سادگی حتی هویت ایرانی او را هم زیر سؤال ببرند. همان‌طور که این موضوع امروزه با گستاخی برای برخی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی سرشناس ایرانی‌اسلامی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۱، یکی از رویداد‌های مثبتی که در شهر انجام شد، پرداختن به زیرساخت‌های فرهنگی برخاسته از شاهنامه بود. در واقع نخستین‌بار، هنرمندان از پیکره‌سازی و ماهیت‌های عینی شاهنامه فراتر رفتند و به رویداد‌ها و مفاهیم متعالی آن توجه کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به پاویون تعاملی گذر سیاوش از آتش اشاره کرد که در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی نصب و اجرا شد و مردم نیز به آن توجه کردند.

منبع خبر