ماجرای رویش قارچ‌ در این بزرگراه پایتخت چیست؟ قارچ‌ها سمی‌اند، دست نزنید

به تازگی رهگذران حاشیه بزرگراه شهید همت، با قارچ هایی مواجه شده اند که به نظر خوراکی می آید. اما ماجرای رویش این قارچ ها چیست؟ آیا اینها خوردنی هستند یا نه؟ مردم با مواجهه با این قارچ ها بهتر است چه واکنشی نشان دهند؟ در ضلع شمال بزرگراه شهید همت تا تقاطع بزرگراه شیخ […]

به تازگی رهگذران حاشیه بزرگراه شهید همت، با قارچ هایی مواجه شده اند که به نظر خوراکی می آید. اما ماجرای رویش این قارچ ها چیست؟ آیا اینها خوردنی هستند یا نه؟ مردم با مواجهه با این قارچ ها بهتر است چه واکنشی نشان دهند؟

در ضلع شمال بزرگراه شهید همت تا تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله نوری محدوده ای سبز با درختان روبه آسمان وجود دارد. این محدوده به باغ راه فدک معروف است و بسیاری از ورزشکاران، شهروندان و گردشگران به دلیل امکاناتش از آن برای تفریح و ورزش استفاده می کنند. اما از تقاطع بزرگراه شهید همت با بزرگراه شیخ فضل الله نوری که می گذرید، محوطه سبز و مشابه باغ راه فدک شکل و شمابل متفاوتی دارد. این محدوده گرچه چمن کاری شده و انواع درختان سرو چنار در آن دیده می شود اما در سمت شمالش ساختمان های ویلایی دو سه طبقه قرار گرفته اند.
همین موضوع باعث شده تا در فضای سبز حاشیه دوم بزرگراه شهید همت جمعیت بیشتری دیده شود که در میان درختان نشسته یا در حال پیاده روی هستند. حالا این مردم همزمان با بارش های پاییزی اخیر در روزها و هفته های گذشته، شاهد رشد قارچ در میان چمن های محدوده و لابه لای فضای سبز بوده اند.

فضای سبز دوم از تقاطع شیخ فضل الله نوری تا یادگار امام(ره) از سال ها پیش ایجاد شده و به بوستان ۱۵ هکتاری معروف است، رشد قارچ باعث توجه بیشتر افراد به این محدوده شده است. به طوری که افرادی که برای پیاده روی به این باغ راه می آیند، با دیدن قارچ ها تعجب می کنند. برخی هم با این موضوع که ممکن است قارچ ها خوراکی باشند، چون تازه اند و سفید، آن را می چینند. گویی که در حال چیدن سبزی های بهاره و کوهی هستند. یکی از بانوانی که برای پیاده روی به باغ راه فدک آمده و در حال چیدن تعدادی از این قارچ هاست، دراین باره می گوید: این قارچ ها تازه رشد کرده و درست شبیه همانی است که از مغازه می خریم. سفید رنگ و تازه. احتمالا بعد از رعد وبرق قبلی بوده چون به قول قدیمی ها، قارچ هنگام رعد و برق از زمین بیرون می زند.

موضوع را با مدیر کلینیک گل و گیاه(تام) شهرداری منطقه۲ در میان گذاشتیم. مهین خدادادی دراین باره می گوید: در این محدوده هیچ مرکز پرورش قارچ یا زمینی وجود ندارد و این قارچ ها احتمالاً در نتیجه رگبارهای هفته های اخیر، رعد و برق ها و مساعد بودن هوا در محدوده چمن ایجاد شده اند.

او درباره نوع قارچ ها هم اینطور توضیح می دهد: احتمال سمی بودن قارچ ها وجود دارد، چون هر قارچی نمی تواند خوراکی باشد و بهتر است مردم به این قارچ ها دست نزنند. البته برای جلوگیری از این موضوع کارشناسان فضای سبز مستمر محدوده ها را چمن زنی می کنند.

منبع خبر