مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون در پروژه متروی قم هزینه شده است

به گزارش  خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از شهرنیوز، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: برای پروژه متروی قم ۷۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و راه‌اندازی فاز نخست به واگن نیاز دارد. محمدرضا انگشت باف در جلسه شورای سازمان قطار شهری قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، با بیان […]

به گزارش  خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از شهرنیوز، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: برای پروژه متروی قم ۷۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و راه‌اندازی فاز نخست به واگن نیاز دارد.

محمدرضا انگشت باف در جلسه شورای سازمان قطار شهری قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه اصل بودجه سازمان، هزینه جاری است، اظهار داشت: بودجه سال جاری ۵۵ میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه ۳۰ میلیارد تومان می‌شود و همچنین تعداد  نیروها ۵۲ نفر بودند که در اصلاحیه ۴۶ نفر شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان قطار شهری سال ۱۳۸۷ در قم افتتاح شد و سال ۱۳۸۸ قرارداد منوریل و سال ۱۳۹۱ قرارداد مترو توسط آن منعقد شد گفت: در سال ۹۷ مصوبه ماده ۲۳ از دولت گرفته و ۳۵ کیلومتر خط ریلی برای قم مصوب شد. برای منوریل هم مجوز ۴.۷ کیلومتر گرفته شده است.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: با توجه به مصوبه شورای فنی کشور، دو ایستگاه اصلی برای فاز نخست متروی قم به‌صورت کامل آماده شده است. مشکل برق نیز حل شد و پله‌برقی در میدان مطهری نصب‌شده و در میدان کشاورز نیز به‌زودی انجام می‌گیرد.

 وی با تأکید بر اینکه چنانچه بتوانیم از مشهد واگن قرض کنیم به‌زودی مترو افتتاح می‌شود، اما صورت نگیرد بهره‌برداری آن برای سال آینده است، افزود: هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون در پروژه مترو هزینه شده است.

 انگشت‌باف ابراز کرد: وزارت کشور در سال ۱۴۰۰ انعقاد قرارداد را به یک شرکت چینی ابلاغ کرد و مقرر شد بیش از ۵۰ واگن با هزینه دولت بدون پرداخت هزینه‌ای از سوی شهرداری تهیه شود.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: اسناد بازطراحی ایستگاه میدان نکویی آماده است که مناقصه آن برگزار و تا پایان سال پیمانکار آن مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: زمان‌بندی برای توسعه به سمت جمکران حداقل با سه ایستگاه عبوری و ۹ کیلومتر مسیر بدین‌صورت است که ابتدا ایستگاه نکویی وارد مدار می‌شود و بعد ایستگاه ولیعصر(عج) و بعد ایستگاه A۱ که ظرف سه تا چهار سال مترو به سمت جمکران تکمیل می‌شود.

 انگشت‌باف با بیان اینکه برنامه اولیه راه‌اندازی با دو ایستگاه مسافری در حال انجام است، افزود: در طراحی مهندسی بیش از ۸۵ درصد، بخش تأمین ۹۵ درصد و بخش ساخت نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

 وی گفت: درصد پیشرفت ایستگاه‌های متروی قم در ایستگاه میدان مطهری به میزان ۹۹ درصد و ایستگاه میدان کشاورز میزان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مابقی ایستگاه‌ها به‌منظور عبور ایمن قطار با پیشرفت خوبی روبروست.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: تونل سنتی ۹۷ درصد، بخش دپو ۷۶ صدم درصد، سیستم تهویه ۶۰ درصد و سامانه اطفای حریق ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منبع خبر