نبود محل مناسب دفن بهداشتی زباله، مشکل شهرستان کوه‌چنار/ خطر در کمین سلامت شهروندان

کوه‌چنار، یکی از چند شهرستان نوپای استان فارس است که بسیاری از زیر ساخت‌های لازم برای پیشبرد امور مختلف شهری را ندارد و نبود سایت زباله و مکان مناسب و استاندارد برای دفن بهداشتی زباله های روستایی و شهری یکی از مهمترین مشکلات موجود و مطالبه جدی مردم و مسئولان شهرستان از استاندار و مسئولان […]

کوه‌چنار، یکی از چند شهرستان نوپای استان فارس است که بسیاری از زیر ساخت‌های لازم برای پیشبرد امور مختلف شهری را ندارد و نبود سایت زباله و مکان مناسب و استاندارد برای دفن بهداشتی زباله های روستایی و شهری یکی از مهمترین مشکلات موجود و مطالبه جدی مردم و مسئولان شهرستان از استاندار و مسئولان ذیربط است.

با وجود تذکرهای فراوان و اخطار های کتبی و شفاهی و وعده استاندار فارس در سفر به کوه‌چنار در ۲۸ مهر ۱۴۰۰، و وعده تخصیص اعتبار برای ایجاد سایت دفن بهداشتی زباله در شهرهای نودان و قائمیه، تا کنون هیچ اقدام عملی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

مسئولان شهرستان مدعی هستند در طول دو سال گذشته و از زمان شهرستان شدن کوه‌چنار، پیرامون مشکلات زیست محیطی و رفع آلودگی، جلساتی را برگزار کرده‌اند ولی نبود زیر ساخت های مناسب و کمبود امکانات و اعتبارات مانع تحقق نتیجه مطلوب شده است.

شریف محمدی مسئول انجمن کوهیاران کوه‌چنار و فعال محیط زیست و منابع طبیعی در این باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه مکان تخلیه و سایت زباله در این شهرستان به معضلی بزرگ از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی تبدیل شده است که دلایل زیادی در آن نقش دارند.

وی عدم انتخاب درست مکان سایت که در ارتفاعات شمال غربی شهر واقع شده و سطح مکان بسیار بالاتر از شهر است، وجود چشمه هایی در نزدیکی و پایین دست این سایت که شیرابه زباله ها مستقیم وارد این چشمه ها می‌شوند، عدم تفکیک زباله های خشک و تر در سایت، تخلیه غیر اصولی و بدون نظارت، اختلاط زباله های عفونی و بهداشتی و زباله های شهری بدون تفکیک و عدم دفن زباله های عفونی، آتش زدن‌ها و سوختن این زباله ها جهت کم کردن حجم زباله در سایت و درست در وسط طبیعت و آلودگی های زیست محیطی تا شعاع ۵ کیلومتر و وجود کوهستان اطراف سایت، را از مهمترین معضلات و مشکلات زیست محیطی شهرستان کوه‌چنار برشمرد.

محمدی در ادامه به دیگر پیامدهای نبود سایت دفن بهداشتی زباله در شهرستان کوه‌چنار در طول این سالها پرداخت و بیان داشت: به‌دلیل عدم نظارت و محل نامناسب این سایت، همه روزه و به‌ویژه در شب، حضور جانوران و پرندگان وحشی جهت تغذیه از پسماندها و انتقال بیماری به حیات وحش، حضور و ماندگاری پرندگان مهاجر و توقف های طولانی در این مکان به‌دلیل وجود مواد خوراکی و دردسترس بودن این مواد و درنتیجه به‌هم خوردن چرخه زندگی این پرندگان، حضور معتادان متجاهر و دستفروشان مواد بازیافتی در این سایت و انتقال انواع بیماری ها به شهر و کوهستانی بودن و امتداد زیاد طول سایت و وجود دره های عمیق اطراف، همچنین تخلیه بدون نظارت و سرخود در همه مسیر و ریزش زباله ها به دره های زیر دست که مسیل رودخانه های فصلی هستند و با بارش اولین باران و روان آب‌های سطحی تمام این زباله ها و شیرابه آن، به سطح شهر برمی‌گردد.

وی در ادامه کم‌کاری و عدم نظارت و فقط حفظ منافع مالی از طرف پیمانکار خدمات شهری را بزرگترین دلایل این مشکلات دانست.

نبود محل مناسب دفن بهداشتی زباله، مشکل شهرستان کوه‌چنار/ خطر در کمین سلامت شهروندان

 شهردار نودان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: ما پیگیری ها و مکاتبات زیادی در مورد سایت دفن زباله داشتیم و در مکاتبات مان اعلام کردیم که سایت دفن زباله مان بهداشتی نیست و از مسئولان خواهش کردیم که بیایند و مکانی برای ما تایید کنند، وقتی شهرداری مکانی را معرفی می کند باید چندین دستگاه این مکان را تایید کنند و پاسخ استعلام بیاید و بعدا شهرداری این طرح را با مشاور بفرستد تا تامین اعتبار شود، و بعد ترانشه زده شود و یک سایت رسمی و قانونی درست شود.

خیاط افزود: تا کنون دو سه نقطه را ما به مسئولان معرفی کرده‌ایم و تایید نکردند و مشکلاتی بیان شد، مثلا فاصله سایت دفن زباله با روستای تنگ شیب نزدیک است یا در جنگل است یا نزدیک مناطق مسکونی است، خلاصه هر جا معرفی کردیم تایید نشده، و ما ناچارا آن نقطه ای که از قبل از تاسیس شهرداری زباله می ریختند، ما هم فعلا همان جا زباله می ریزیم و یک ترانشه مختصر زدیم و آن را سر و سامان می‌دهیم و زباله ها را دفن می کنیم و پاکسازی می کنیم، و مشکلی هم به وجود نمی آید.

شهردار نودان گفت: مسأله اول ما این است که مسئولان سازمان آب، بهداشت، محیط زیست و چند نهاد دیگر هم هستند که باید بیایند و این نقطه را برای ما تایید کنند و هر وقت تایید شد ما می توانیم اقدامات بعدی را انجام بدهیم.

وی افزود: در رابطه‌ با تامین اعتبار هنوز هیچگونه اعتباری تخصیص داده نشده است، چون تا مکان تایید نشود تخصیص اعتبار داده نمی‌شود، ما جلسات مختلفی هم در فرمانداری و استانداری داشتیم و مکاتبات انجام داده ایم و منتظر مکان‌یابی و تأیید آن هستیم. که سایت زباله ایجاد شود.

در ادامه، علی زارع بخشدار مرکزی کوه‌چنار نیز در این باره بیان داشت: مکان هایی را در مورد ایجاد سایت دفن بهداشتی شهر قائمیه و حومه در نظر داریم و شهردار محترم شهر قائمیه پیگیر می‌باشد اما آنچه مهم است تامین و تخصیص اعتبارات کافی است که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

مدیریت شهری به‌عنوان یکی از متولیان جمع آوری و دفن پسماند، موظف به رعایت ضوابط قانونی در این زمینه است و لازم است مسئولان شهرستان در تعامل با سایر نهادهای مرتبط، چاره ای برای رفع این معضل زیست محیطی بیابند.

منبع خبر