۲۵ اسفندماه؛ روزی به نام روز شهردار

به دنبال نامگذاری روز ۱۴ تیرماه به عنوان روز «شهرداری و دهیاری» روزی را به نام روز شهردار در تقویم ملی کشورمان نامیده اند. اعضای شورای عالی استان‌ها در سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها طرح دو فوریتی نامگذاری روز شهردار را مورد بررسی قرار دادند. لازم به ذکر است در متن طرح با اشاره به دلایل […]

به دنبال نامگذاری روز ۱۴ تیرماه به عنوان روز «شهرداری و دهیاری» روزی را به نام روز شهردار در تقویم ملی کشورمان نامیده اند. اعضای شورای عالی استان‌ها در سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها طرح دو فوریتی نامگذاری روز شهردار را مورد بررسی قرار دادند.

لازم به ذکر است در متن طرح با اشاره به دلایل لزوم و پیشنهاد طرح آمده است با توجه به اینکه روز ۲۵ اسفند ماه سالروز شهادت سردار سرلشگر شهید مهدی باکری است، لذا به جهت قدردانی از زحمات این شهید والا مقام با عنایت به اینکه شهید مهدی باکری از جمله افتخارات ایران عزیز بوده و علاوه بر افتخارآفرینی‌های بسیار فراوان در جبهه‌های حق علیه باطل، در مسند مدیریت شهری، در مقام شهردار نیز دارای سابقه درخشانی دارد و از جمله شهرداران ارزشی در کشورمان مطرح می‌باشد که در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۶۳ به درجه رفیع شهادت رسید، از این رو روز ۲۵ اسفند ماه مصادف با سالروز شهادت سردار سرلشگر شهید مهدی باکری این طرح در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها مورد تصویب قرار گرفت که پس از سیر مراحل قانونی به دولت ارسال شد و در نهایت این روز به نام روز شهردار تصویب شد.

روز «شهردار» به تقویم آمد

این مهم نشان می‌دهد که نامیدن یک روز از روز‌های سال به نام شهردار نشان دهنده اهمیت نقش شهردار در تبیین و تنظیم فرهنگ شهرنشینی، اداره شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی برای توسعه و پیشرفت شهر است.
اواخر سال ۸۴ بود که پیشنهاد‌هایی برای نامگذاری یک روز از سال به نام روز شهردار مطرح شد. روزی که می‌تواند از یک سو برای شهروندان یادآور وظایف و مسؤولیت‌های شهرداران باشد و از سویی دیگر شهرداران را موظف به پاسخگویی و مسؤولیت‌پذیری بیشتر کند.

پیشنهاد انتخاب یک روز از سال به نام روز شهردار، در اواخر سال ۸۴ به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و سرانجام پس از پشت سرنهادن مراحل اداری و قانونی، اواخر سال گذشته به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید تا با نامگذاری یک روز از سال به نام شهردار، این روز تجلیگاه عملکرد شهرداران و شهرداری‌ها در طول یکسال فعالیتشان باشد و در صورت وجود هرگونه نقص یا کاستی شهرداران در روزی که به نامشان و برای تجلیل از آن‌ها نامگذاری شده است، خود را موظف به پاسخگویی به شهروندان بدانند.

البته باید گفت که انتخاب یک روز از ۳۶۵ روز سال به عنوان روز شهردار کار چندان آسانی نیست، زیرا چندین گزینه برای انتخاب این روز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد بیش از همه گزینه‌ها، انتخاب روز شهادت شهید مهدی باکری به عنوان روز شهردار مطرح شد.

مهدی باکری اولین شهردار شهید است که به مدت ۹ ماه به عنوان شهردار به شهروندان ارومیه خدمت‌رسانی کرده است و وی پیشاپیش کارگران حتی در جریان آسفالت بعضی از خیابان‌های شهر ارومیه مشارکت داشت، بدون آن که کارگران او را بشناسند و بدانند که شهردار است.

جوانمردی و رشادت‌های شهید باکری چه در زمان خدمتش در شهرداری ارومیه و چه در جنگ تحمیلی زبانزد بود و در واقع پیشنهاد روز شهادت شهید باکری به عنوان روز شهردار به این دلیل است که او شهرداری خدمتگزار و از خود گذشته بود.

به منظور ارج نهادن به مقام شامخ شهدای والامقام و قدردانی از تلاش و کوشش شهرداران، روز ۲۵ اسفند سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی باکری به عنوان روز شهردار نامگذاری شد.

مهدی باکری (زادهٔ ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ در میاندوآب– درگذشته ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در جزیره مجنون) نظامی ایرانی بود، که از فرماندهان سپاه پاسداران در خلال جنگ ایران و عراق محسوب می‌شد و فرماندهی لشکر ۳۱ عاشورا را برعهده داشت.

باکری در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، ۲، ۳ و ۴، همچنین عملیات خیبر حضوری فعال داشت. وی در خلال اجرای عملیات بدر در روستای حریبه، بر اثر اصابت گلوله مستقیم نیرو‌های عراقی کشته شد، سپس گروهی داوطلب برای بازگرداندن پیکر وی اقدام کردند، که در حال بازگشت، قایق آن‌ها مورد اصابت موشک آر. پی. جی قرار گرفت و پیکر کلیه آن‌ها در اروندرود مفقود گردید. دو برادر دیگر مهدی باکری؛ به نام‌های علی باکری و حمید باکری نیز به‌ترتیب در خلال انقلاب و جنگ ایران و عراق کشته شدند.

وی برای مدتی شهردار ارومیه بود و دوره کوتاهی نیز دادستان دادگاه انقلاب ارومیه بود. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده داشت.

منبع خبر