سه گام برای کنار گذاشتن خانه تکانی وسواسی

پشت رفتارهای وسواسی معمولا دلیل منطقی ای وجود ندارد. کافی است بپرسید آیا این فرش انقدر کثیف است که نیازی به شست و شو داشته باشد؟ جواب این است که نمی‌دانم ولی باید شسته شود!

گروه زندگی:الان این فرش تمیز شده؟! واقعا این مبل ها خوب اند و نیاز به شستن ندارند؟! پرده ها خوب شسته شدن یا دوباره بشویم؟! سوال هایی که شاید زیاد در روند خانه تکانی شنیده باشیم اما دلیل این همه پرسش چیست؟! دکتر سمانه رضائی فرح‌آبادی روانشناس خانواده در گفتگو با خبرگزاری فارس علت این رفتارهای وسواس‌گونه را توضیح داده است.

 

اصلا وسواس یعنی چی؟!

در باور اغلب مردم کسانی که چیزی را زیاد می‌شویند و آب می‌کشند، وسواس دارند و به اصطلاح آدم های وسواسی ای هستند. اما در یک تعریف علمی، وسواس، اختلال وسواس فکری_ عملی یا اُسیدی است. در  اختلال وسواس فرد ابتدا افکار خاصی دارد و  این افکار انقدر در ذهن او تکرار می‌شود که به این نتیجه می‌رسد باید اعمالی را انجام دهد تا از این افکار و از این پریشانی نجات یابد.پس برخی افکار نیز نشانگر وسواس هستند.

 

این فرش را تا نشوییم تمیز نمی‌شود!

مثلا خانه تکانی در باور بعضی از خانم ها این است که باید جزء به جزء وسایل را بشویند و به بهترین وجه تمیزشان کنند و اگر این کار را نکنند، مدام در ذهن شان این فکر تکرار می‌شود که این وسایل تمیز نشدند. بارها شنیده ایم که مادر یا همسرمان می‌گوید نه این مبل تمیز نشد. این فرش را تا نشوییم تمیز نمی‌شود. پرده ها را شسته ام اما به دلم نمی‌نشیند باید دوباره بشویم! اکثرا پشت رفتارهای وسواسی دلیل منطقی ای وجود ندارد. کافی است بپرسید آیا این فرش انقدر کثیف است که نیازی به شست و شو داشته باشد؟ جواب این است که نمی‌دانم ولی باید شسته شود! زمانی که این باید گفتن ها بدون هیچ دلیلی افراطی می‌شود  به وسواس بله گفته ایم. 

 

آدم های وسواسی همیشه در حال سوال پرسیدن از دیگران هستند

الان این فرش تمیز شده؟! واقعا این مبل ها خوب اند و نیاز به شستن ندارند؟! پرده ها خوب شسته شدن یا دوباره بشویم؟! سوال هایی که شاید زیاد در روند خانه تکانی شنیده باشیم اما دلیل این همه پرسش چیست؟!  وسواس ناشی از اضطراب است. افراد برای اینکه اضطراب شان را کاهش دهند متوسل می‌شوند به وسواس عملی. یکی از رفتار هایی که در کوتاه مدت اضطراب را کاهش می‌دهد، تایید دیگران است. به همین خاطر آدم های وسواسی همیشه در حال سوال پرسیدن از دیگران هستند. با این حال پاسخ دیگران حتی اگر ۱۰۰۰ بار هم تکرار شود اهمیتی ندارد و آنها به کار خودشان ادامه می‌دهند. 

پس راه حل چیست؟

۱- با خودمان روراست باشیم

از خودمان بپرسیم واقعا علت این خانه تکانی و نظافت چیست؟ قرار است خودمان از این فضا لذت ببریم. خانواده شاداب شوند. محیط زندگی زیباتر باشد و یا نه، اهداف و دلایل دیگری داریم؟!‍ اگر هدف ما زندگی سالم و خوشی خود و خانواده مان باشد. قطعا این افکار وسواسی کمتر به سراغ مان خواهد آمد.

 

۲- زمان را مدیریت کنیم!

 برخلاف اینکه باور اغلب مردم نسبت به افراد وسواسی این است که بسیار منظم و دقیق هستند، اتفاقا این افراد بسیار بی‌نظم می‌باشند. مثلا تصور کنید در همین مراسم خانه تکانی قرار است کمدی را مرتب کنیم. یک فرد وسواسی با دقت زیاد شروع می‌کند به مرتب کردن همه جزئیات کمد و ساعت ها این کار طول می‌کشد. طولانی شدن این کار باعث خستگی او می‌شود و از سایر کارها می‌ماند؛ در نتیجه یک کمد تمیز دارد و یک اتاق نامرتب و فوق العاده کثیف!‍ یکی از رفتار هایی که کمک می‌کند از رفتار های بی‌مورد دور بمانیم و افکار وسواسی سراغ مان نیاید مدیریت زمان است. می‌توانیم برای خانه تکانی بازه زمانی را مشخص کنیم مثلا بگوییم در یک هفته نظافت خانه مان را انجام می‌دهیم. 

 

۳- از دیگران کمک بگیریم

اغلب خانم ها توهم همه کار توانی را دارند. یعنی فکر می‌کنند می‌توانند همه کارها را خودشان انجام دهند. بله، می‌شود یک شیشه را به بهترین شکل نظافت کرد اما به چه قیمت؟! در مقابل از دست دادن سلامت جسمی و سلامت روانی؟! برای جلوگیری از رفتار های وسواس گونه باید از خودمان برسیم این رفتار چه مشکلاتی را برای من ایجاد می‌کند؟!‍ کمک گرفتن از دیگران می
‌تواند به حفظ سلامت جسمی و روانی کمک کند. 

انتهای پیام/ 


منبع خبر : خبرگزاری فارس