۱۲ میلیارد تومان برای نورپردازی مناطق حاشیه‎‌ای در نظر گرفته شده است

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: سال آینده ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار شهر در قالب اجرای طرح‌های نورپردازی در نظر گرفته شده است که این سازمان به صورت جداگانه هرکدام از آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

به گزارش بلدیه آنلاین، حمید قنادنیا امروز شنبه ششم اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شش سمپوزیوم مجسمه‌سازی در دوره‌های قبل به میزبانی اصفهان برگزار شد که همه در سطح داخلی بوده است اما بر اساس وعده‌های داده شده، امروز شاهد برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در اصفهان با حضور ۱۴ هنرمند برجسته مجسمه‌سازی هستیم.

وی با بیان اینکه هیئت انتخابی و شورای تخصصی در سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حوزه مجسمه‌سازی، برای همه هنرجویان، هنرمندان داخلی و خارجی فراخوان شرکت در این سمپوزیوم را ارسال کردند، افزود: ۳۷ هنرمند تراز اول به این سمپوزیوم دعوت شدند که ۲۷ نفر هنرمند از داخل کشور و ۱۰ نفر از هنرمندان کشورهای خارجی از جمله کشورهای ایتالیا، چین، صربستان، ارمنستان، ترکیه و کانادا بودند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۷۰ اثر به این فراخوان ارسال شده است که در نهایت ۱۴ اثر توسط هیئت انتخابی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان شامل ۱۱ اثر از هنرمندان داخل کشور و سه اثر از کشورهای روسیه، ترکیه و افغانستان انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از گذراندن مراحل مقدمات به مرحله اجرای سمپوزیوم رسیدیم، بر این اساس نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی از بیست‌وچهارم بهمن تا هشتم اسفند در حال برگزاری است؛ این آثار پس از تولید در سطح شهر به صورت تجمعی طی دو تا سه ماه برای شهروندان به نمایش گذاشته می‌شود، سپس با نظر هنرمندان در مناطق پانزده‌گانه شهری نصب خواهد شد.

قنادنیا با اشاره به استقبال هنرمندان و دانشجویان و هنرجویان از برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اظهار کرد: از این رویداد به عنوان یک کار عملی خوب که پروسه طراحی و اجرا را در ۱۵ روز به عنوان یک کارگاه آموزشی عملی در معرض دید هنرمندان و دانشجویان قرار داده، استقبال مطلوبی شده است.

وی با بیان اینکه مجموع هزینه انجام شده برای برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که مقدار بسیار کمتری در برابر خرید مجسمه‌ها از هنرمندان صاحب امتیاز جهان است، گفت: در این سمپوزیوم برخی از دستیاران و مواد اولیه نیز از سوی شهرداری در اختیار هنرمندان قرار داده شده‌اند.

تمرکز بر حوزه نورپردازی و مبلمان شهری در اصفهان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان افزود: پس از رویداد سمپوزیوم، به مناسبت تقارن عید امسال با ماه مبارک رمضان در حوزه فضاسازی شهری اقداماتی صورت گرفته است که از جمله این اقدامات معرفی محور تاریخی اصفهان است که در این محور ۳۶ ابنیه تاریخی تخریب شده، هفت اثر از این محور به صورت ماکت در مقیاس یک به ۱۰ ساخته خواهد شد و همچون عمارت‌های نمکدان، جهان‌نما، آئینه‌خانه و باغ زرشک در شهر به نمایش درخواهد آمد.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات و سیاست‌های سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تمرکز بر حوزه نورپردازی و مبلمان شهری به عنوان یک کار ویژه است، در این راستا برنامه‌های خاصی را در حوزه نورپردازی سه‌بعدی برای نوروز ۱۴۰۲ طراحی کردیم همچنین در حوزه مبلمان شهری بازی‌های خلاقانه‌ای همچون فایربال، تک‌بال و میز فوتبال در محور رودخانه زاینده‌رود، ویژه تمام سنین، بازیکده خلاق هم ویژه کودکان و نوجوانان در سطح شهر برای ایام نوروز انجام نصب می‌شود.

قنادنیا اظهار کرد: سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حوزه دیوارنگاره‌ها نیز اقدامات جدی داشته است که تاکنون دو محور در رابطه با دیوارنگاره‌ها و حوزه گرافیک شهری شامل محور خیابان کاوه تا خیابان سروش و در ادامه تا میدان آزادی مشتمل بر ۱۳ هزار مترمربع پروژه دیوارنگاری صورت گرفته که طرح‌های آن در شورای تخصصی با وحدت گرافیکی انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: برای ایام نوروز ۱۴۰۲ نیز در حوزه آذین‌بندی شهری غیر از سفره‌های هفت‌سینی که توسط سازمان زیباسازی پیش از این طراحی شده است و توسط مناطق پانزده‌گانه اجرا و نصب می‌شود، بالغ بر دو هزار پرچم عمودی در رینگ سوم و ریسه‌هایی با رویکرد تلفیق عید و ماه مبارک رمضان نصب خواهد شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان افزود: در پنج نقطه شهر از جمله میدان امام حسین (ره)، گذر چهارباغ عباسی و پل خواجو به عنوان محور گردشگری به طور ویژه با محوریت گردشگری اقدامات گسترده‌ای صورت خواهد گرفت؛ در این راستا ۱۲۵ تابلوی تبلیغاتی ایستاده در معابر اصلی شهر توسط سازمان زیباسازی ویژه ماه مبارک رمضان، شهدا و عید نوروز طراحی شده است که در ایام نوروز به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه المان‌ها و مجسمه‌های طراحی شده در سطح شهر می‌تواند به دو صورت دائم و موقت تقسیم‌بندی شود، اما تمام آثار ساخته شده در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی به صورت دائم در شهر نصب خواهد شد که با موضوع اصفهان مرتبط است، گفت: در انتخاب این المان‌ها، شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی مانند «اصفهان، شهر زندگی» و زیرمؤلفه‌هایی همچون «شهر با نشاط، شهر با خانواده» در نظر گرفته شده است.

باید دیدگاهی جهانی نسبت به اصفهان داشت

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان یک موزه‌شهر است و باید دیدگاهی جهانی نسبت به آن داشت، گفت: بیشتر هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم بین‌المللی از مجسمه‌سازان مطرح دنیا و کشور و صاحب امضا در سبک و نوع ساخت مجسمه هستند.

وی با بیان اینکه در این سمپوزیوم مجسمه‌ها و آثاری از سبک رئالیسم تا سبک معاصر جهانی را شاهد هستیم که همه با آهن و فلز ساخته شده است، افزود: فلز و آهن از مواد پرکاربرد است که از آن‌ها در هنر مجسمه‌سازی در سطح جهان استفاده می‌شود که به دلیل شاخصه‌هایی چون تکنیک‌پذیری، فرم‌پذیری زیاد و ماندگاری بسیار بالا به عنوان مواد اصلی در ساخت مجسمه در سطح دنیا شناخته می‌شود.

قنادنیا خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و تولید یک اثر توسط مجسمه‌ساز در یک بازه ۱۵ روزه، از جمله شاخص‌هایی است که برای انتخاب هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم مدنظر قرار گرفت؛ چه بسا هنرمندان و مجسمه‌سازان زیادی وجود داشتند که توانایی ساخت و تولید مجسمه را طی ۱۵ روز نداشتند.

وی اظهار کرد: برای نوروز ۱۴۰۲ المان‌های محور نور که سال گذشته در محور هشت‌بهشت نصب شده بود با نوعی اصلاح و تکمیل مجدد از جمله اضافه شدن چندین تونل نور در قسمت باغ رز ناژوان نصب خواهد شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: سال آینده ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار شهر در قالب اجرای طرح‌های نورپردازی در نظر گرفته شده است که این سازمان به صورت جداگانه هرکدام از آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

منبع خبر