آغاز فرآیند اجرایی نیاز سنجی آموزشی سال ۱۴۰۳ شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از آغاز فرآیند نیاز سنجی آموزشی از شهرداری‌های و دهیاری های کشور برای سال ۱۴۰۳خبر داد. جواد وزیری ضمن بیان این […]

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از آغاز فرآیند نیاز سنجی آموزشی از شهرداری‌های و دهیاری های کشور برای سال ۱۴۰۳خبر داد.

جواد وزیری ضمن بیان این مطلب  گفت: هر ساله در سه ماهه پایانی سال بر طبق نظامنامه آموزش کارکنان شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه و دهیاری‌ها، مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی از طریق دفاتر امور شهری و روستایی استانداری‌های کشور اقدام به نیاز سنجی آموزشی بمنظور تدوین تقویم آموزشی سال آتی می نماید.
وزیری افزود: در ابتدای این فرآیند، ضمن احصاء دوره های اولویت دار سازمان، استانها طبق نظام جامع آموزش شهرداری­‌ها و دهیاری‌های کشور اهم نیازهای آموزشی سالانه خود را از شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اخذ و برای تایید نهایی برای طرح در کمیته راهبردی و توانمندسازی سازمان ارسال می نمایند. پس از تصویب دوره­‌ها در کمیته مزبور، تقویم آموزشی سال ۱۴۰۳ شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به استانها ابلاغ می شود.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: مهمترین راهبردها و ملاحظات این مرکز در تدوین برنامه آموزشی سال ۱۴۰۳ تقویت حمل و نقل عمومی؛ مدیریت مناسب پسماندها؛ توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در ارائه خدمات‌شهری؛ ارتقاء کیفی منابع انسانی؛ ارتقاء تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث؛ بسترسازی زیست بوم کارآفرینی و فن‌آفرین؛ افزایش خود اتکایی و درآمدهای پایدار شهری؛ اولویت بخشی به محرومیت زدایی از بافت های ناکارآمد شهری یا محلات کم برخوردار شهری؛ افزایش نشاط، سر زندگی فرهنگی و فعالیت های اجتماعی؛ ارتقاء شاخص‌های محیط زیست شهری؛ توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی؛ بهبود محیط زیست روستایی، کمک به امور تولیدی و کشاروزی، اشتغالزایی روستایی، توسعه کارآفرینی  و توانمندسازی، توجه به رویکردهای توسعه ای در روستا و… است.
وزیری همچنین سیاست‌های اجرایی پیشنهادی به‌منظور نیل به راهبردهای فوق را هم‌افزایی و تقویت همکاری‌های آموزشی بین دستگاهی با دیگر نهادهای دخیل در مدیریت شهری و روستایی؛ صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزشی و ارتقاء کیفیت و اثر بخشی دوره‌های آموزشی؛ کاربردی نمودن آموزش‌ها و استفاده از اساتید تجربی و علمی ذی‌صلاح به‌عنوان مدرس؛ گسترش و تقویت آموزش‌های غیرحضوری و الکترونیک؛ رعایت عدالت آموزشی بین منابع انسانی شهرداری و دهیاری و تعمیم دامنه شمول آموزش‌ها؛ تلاش در تخصیص حداکثری اعتبارات آموزشی شهرداری و دهیاری بیان نمود.
وی همچنین در زمینه الزامات در نظر گرفته شده برای تدوین برنامه آموزشی سال ۱۴۰۳ گفت: حداکثر۲۰ درصد از دوره‌های آموزشی به دوره‌های عمومی و۸۰ درصد شامل دوره های تخصصی خواهد بود. و سرانه پیشنهادی برای کارشناسان حداقل ۲۴ ساعت و مدیران حداقل ۳۲ ساعت و دوره های عمومی و تئوریک ترجیحا بصورت غیر حضوری برگزار شود.
وزیری در پایان گفت: مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی به منظور به‌روز رسانی دوره های آموزشی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هر ساله اقدام به احصا و شناسایی دوره های آموزشی جدید با همکاری شهرداری‌ها و استانداریها می‌نماید و در این راستا در سال جاری ۲۲۵ دوره آموزشی جدید برای شهرداری‌ها و ۳۵ دوره جدید برای دهیاری‌ها تهیه و تدوین شد.