نشست بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری یزد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نهمین نشست از نشست‌های ادواری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، که در آن فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری یزد مورد بررسی قرار گرفت، با حضور رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی، معاون فرهنگی و […]

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نهمین نشست از نشست‌های ادواری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، که در آن فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری یزد مورد بررسی قرار گرفت، با حضور رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد و جمعی از کارشناسان برگزار شد.

این نشست‌ها به منظور بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها و در راستای هم‌افزایی و بهره‌گیری از درس‌آموخته‌ها و به اشتراک‌گذاری تجارب و با هدف شکل‌گیری ایده‌های جدید، و بررسی مسائل و چالش‌های حوزه امور فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.
در این نشست، نخست معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز به ارائه اهداف و ضرورت‌های برگزاری چنین جلساتی پرداخت.
دکتر متوسلی گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها، هم‌افزایی، احصای تجارب و الگوهای موفق در شهرداری‌ها، طرح مسائل و مشکلات، اظهار پیشنهادات و انتظارات شهرداری‌ها از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای طرح و پیگیری مسائل در سطح ملی،ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامه‌ها و به طور کلی آگاهی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها می‌باشد.
متوسلی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگ‌ساز و امیدآفرین گفت: سال آینده با هدف ارزیابی فعالیت‌های شهرداری‌ها و شناسایی شرکت‌ها و نهادهای مردمی فعال در حوزه فرهنگی، و همچنین ایجاد تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، نهادهای مردمی و شهرداری‌ها، نخستین جشنواره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی توسط این مرکز برگزار خواهد شد.
سپس رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گزارشی از عملکرد شهرداری در یک سال گذشته، برنامه‌‌های آن شهرداری برای سال جاری، مشکلات ساختاری سازمان و گزارش مبسوطی در خصوص بودجه سازمان ارائه کرد.
زارع‌زاده گفت: شهر یزد از دیرباز به عنوان دارالمؤمنین نامبردار بوده و به همین دلیل اغلب فعالیت‌ها و برنامه‌های ما در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، با هدف حفظ و تقویت معنویت در بین شهروندان انجام می‌گیرد. وی اضافه کرد: از مهمترین اقداماتی که در این زمینه انجام شده می‌توان به راه‌اندازی نمایشگاه مفهومی با هدف آشنایی شهروندان با اصول دین، اجرای سومین فاز طرح طراوت در سطح استان با مشارکت ۵۰ مسجد با هدف استعدادیابی در تمام زمینه‌ها، برگزاری جشن‌ها و مراسمات ویژه، در دهه ولایت با تشکیل ستاد مبشر غدیر ، برگزاری جشنواره بانوی هزاره سوم با محوریت معرفی حضرت خدیجه (س) و با هدف آشنایی دختران جوان با الگوهای زن شاخص مسلمان از صدر اسلام تا حال حاضر اشاره کرد.
وی در ادامه گفت: استفاده بیش از حد از تلفن همراه و درگیری اعتیادگونه افراد به اینترنت و فضای مجازی، از مهمترین دغدغه‌های ما می‌باشد.
وی افزود: در این راستا اقدامات زیادی در شهر یزد انجام شده از جمله تشکیل قرارگاه سواد رسانه‌ای که با توفیقات زیادی همراه بوده و در حال حاضر در نظر داریم فرهنگسرای سواد رسانه‌ای هم تأسیس کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های آموزشی و تئوری، با سرلوحه قرار دادن شعار «بازی را جدی بگیریم»، اقداماتی را برای افزایش فعالیت‌های بدنی در بین خانواده‌های یزدی برنامه‌ریزی نمودیم.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های این‌چنینی باعث می‌شود بچه‌ها از دنیای مجازی فاصله گرفته و در کنار خانواده به بازی و مسابقه بپردازند، گفت: برگزاری سالانه المپیاد ورزشی محلات، برگزاری ۳۳۴ همایش دوچرخه‌سواری و اجرای بازی‌های اَبَربازی، از دیگر اقداماتی است که به شهروندان این انگیزه را می‌دهد که از دنیای مجازی کمی فاصله بگیرند و مشارکت در این برنامه‌ها موجب سلامت روحی و جسمانی شهروندان خواهد شد.
زارع‌زاده در پایان گزارش خود، به چند نمونه از فعالیت‌های سالهای گذشته از جمله: برگزاری جشنواره تئاتر چتر زندگی ، جشنواره تئاتر تین (مونولوگ) ، تأسیس خانه‌های گردشگر، برگزاری همایش دورهمی خانواده‌های ۴فرزندی ، راه‌اندازی موزه زنده در ایام نوروز، جشنواره اجتماعی «نه به اعتیاد»، تأسیس خانه‌های ورزش و برگزاری المپیاد ورزشی محلات و … اشاره کرد.
در این جلسه رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی نیز ضمن اشاره به ایمان، فرهنگ غنی و سخت‌کوش بودن شهروندان یزدی، از اقدامات و فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد تقدیر نموده و اظهار امیدواری کرد که این برنامه‌ها در ارتقای سلامت روحی و ایجاد شور و نشاط مؤثر بوده و موجبات رضایت شهروندان را فراهم نمایند.
دکتروزیری اشتراک‌گذاریِ برنامه‌ها و تولیدات واحدهای فرهنگی و اجتماعی را ضروری دانست و گفت: در نظر داریم برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات فرهنگی، با مشارکت سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها بانک محتواهای تولیدی را ایجاد کرده و بستری را فراهم کنیم تا سایر شهرداری‌ها هم بتوانند از این محتواها بهره‌مند شوند.
در این جلسه کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی هم نکاتی مطرح کردند که اهم مطالب مورد تأکید به شرح ذیل بیان شد:
ـ بازنگری در شرح وظایف، مأموریت‌ها و مسؤولیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و ارسال پیشنهادات به این مرکز
ـ ارائه گزارش تفصیلی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اجراشده توسط شهرداری یزد
ـ ارائه گزارشی از نحوه مشارکت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مساجد در اجرای برنامه‌های محله‌محور
ـ ارایه پیشنهاد درخصوص انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی
در پایان مقرر شد معاونت فرهنگی و اجتماعیِ مرکز با همکاری شهرداری یزد نسبت به تهیه بانک محتوای تولیدات فرهنگی و برنامه‌ریزی برای وبینار آموزه‌های فرهنگی اقدام نماید.