وزیر کشور نخستین بوستان کشاورزی شهری ایران را در مشهد افتتاح کرد

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، بوستان برکت، به عنوان نخستین فضای مشارکتی توسعه کشاورزی شهری، که در ۲۳.۵ هکتار مساحت به صورت پارک خطی در حاشیه بزرگراه امام علی(ع)، شهر مشهد احداث شده و محلی برای کشت محصولات خوراکی سالم و ارگانیک شهروندان است، […]

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور؛” بلدیه آنلاین ” به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، بوستان برکت، به عنوان نخستین فضای مشارکتی توسعه کشاورزی شهری، که در ۲۳.۵ هکتار مساحت به صورت پارک خطی در حاشیه بزرگراه امام علی(ع)، شهر مشهد احداث شده و محلی برای کشت محصولات خوراکی سالم و ارگانیک شهروندان است، با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید.

 این بوستان در دو فاز احداث شده که فاز اول آن به مساحت ۳.۵ هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده که یک هکتار برای کشاورزی شهروندان اختصاص داده شده است. آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از تصفیه‌خانه چهل بازه، اولین تصفیه‌خانه لوکال کشور با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود و برای حفظ سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی، برای آبیاری این قسمت از چاهی در دانشجوی ۲۹ استفاده می‌شود.
در این بوستان ۲۰۰ قطعه ۲۵ مترمربعی برای شهروندان در نظر گرفته شده تا با عضویت در باشگاه کشاورزی شهری، براساس فرآیند تعریف شده با نظارت و مدیریت دانشگاه فردوسی به کشت محصولات متنوع سبزی و صیفی مورد نظر خود بپردازند. بیش از ۸۳ نوع گونه گیاهی کم‌نهاده با نیاز آبی متوسط در این بوستان کاشته شده و در طرح اولیه از ۲۰ هکتار موجود، حدود ۴.۸ هکتار چمن دیده شده بود که طی اصلاح الگوی کاشت با محوریت کاهش مصرف آب، این میزان به ۳ هکتار کاهش یافت.
احمد وحیدی‌ وزیر کشور ۲۸ دی ماه در حاشیه مراسم افتتاح بوستان برکت مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد گفت: با مدیریت استاندار، شهردار و با حمایت شورا یک پارک ۲۳هکتاری ایجاد شده و با ابتکار خوبی که صورت گرفت، باشگاه کشاورزی ایجاد شد تا به این وسیله ۶۰۰ نفر از شهروندان آموزش های لازم برای کشاورزی و بهره برداری از محصولات را فرا بگیرند.
وی افزود: یکی از کارهای مهم شهرداری‌ها این است شهر را برای رفاه، نشاط و آسایش مردم فراهم تا شهروندان خارج از زندگی آپارتمانی، فضای مفرحی را تجربه کنند. بوستان‌ها جایی برای تحقق این امر است. همچنین در این بوستان فضایی برای بازی کودکان و بازی‌های ساحلی نیز پیش‌بینی که کار ارزشمندی است.
وزیر کشور همچنین در خصوص تامین واگن برای متروی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مسایل جدی، تامین واگن است که براساس قراردای با طرف چینی بسته و خوشبختانه دولت فاینانس را به روزرسانی کرده و مذاکرات برای تامین واگن در شهرهای دارای مترو مخصوصا مشهد آغاز شده است. البته علاوه بر فاینانس، تولیدات داخلی نیز مدنظر ماست تا بتوانیم قطار شهری ساخت بومی داشته باشیم که نوع اول ساخته شده و باید توسعه پیدا کند.
محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد نیز در مراسم افتتاح بوستان برکت که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: از دیگر ویژگی‌های این بوستان می‌توان به استفاده از گیاهان با مصرف کم و متوسط آب و باشگاه کشاورزی خرد شهری اشاره کرد که در مزارع ۲۵ متری تحویل شهروندان شده و شهروندان ضمن آموزش و بهره برداری از این مزارع می‌توانند برکت سفره خود را افزایش می‌دهند.
وی افزود: بوستان برکت دارای سه پارکینگ با مساحت ۱۳ هزارمترمربع و ظرفیت ۵۲۰ خودرو به همراه ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی، دو زمین‌بازی کودکان، نمازخانه، زمین‌های ورزشی روباز بسکتبال، بدمینتون، فوتسال، والیبال و والیبال ساحلی است.